Quantitative Research in Social Sciences PE-2F-BIS
This course has not yet been described...
Term 2022L:
None |
Term 2022Ln:
ZAGADNIENIA; 1. Główne typy procedur postępowania badawczego w naukach społecznych i pedagogice: procedura ilościowa (ustrukturyzowana) 2. Etapy badań w procedurze ustrukturyzowanej: - formułowanie problemów i hipotez badawczych, - definiowanie i operacjonalizacja zmiennych - dobór strategii badań - dobór metod badań - zaplanowanie użycia poszczególnych metod - sprawdzenie wartości metodologicznej zaplanowanych metod (obiektywność; rzetelność; trafność) - przeprowadzanie badań - sporządzanie protokołu - zaplanowanie sposobu opracowania wyników 3. Pomiar w badaniach pedagogicznych: skale szacunkowe jako typ skali porządkowej: definicja i określenie metody; zalety i problemy pomiaru; rodzaje skal szacunkowych; sprawdzanie skali w badaniach próbnych; błędy szacowania; opracowanie wyników obserwacji ze skalą, 4. Ankieta: definicja metody; elementy techniki ankietowej; konstruowanie formularza; wiarygodność ankiety; rodzaje ankiet i pytań ankietowych; błędy w konstrukcji pytań; 5. Technika Moreno jako jedna z technik socjometrycznych: definicja, przeznaczenie metody, rodzaje kryteriów socjometrycznych, sposoby opracowania wyników, 6. Eksperyment w pedagogice: istota eksperymentu; różne rodzaje zmiennych w eksperymencie; rodzaje planów eksperymentalnych; planowanie eksperymentu. |
Term 2023L:
None |
Term 2023Ln:
None |
UN Sustainable Development Goals
Type of course
Course coordinators
Term 2022Ln: | Term 2023L: | Term 2024L: | Term 2023Ln: | Term 2024Ln: | Term 2022L: |
Assessment criteria
Ocena aktywności ustnej na zajęciach,
Ocena ćwiczeń z planowania metod wykonywanych podczas zajęć,
ocena wykonanych w domu prac domowych i/lub ocena złożonych projektów badań i/lub przygotowanego indywidualnie lub grupowo referatu.
Ocena ustnej prezentacji i/lub wyniku testu wiadomości na koniec zajęć i/lub projektu badań wykonanego indywidualnie lub zespołowo
Bibliography
Literatura podstawowa:
1. Creswell J., Projektowanie badań naukowych, Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013
2. Góralski A. (red) - Metody badań pedagogicznych w zarysie, Warszawa 2009
3. Goriszowski W. – Podstawy metodologiczne badań pedagogicznych;
Warszawa 2006.
4. Łobocki M. – Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2007
5. Łobocki M. – Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007
6. Nowak S. – Metodologia badań społecznych, Wwa 2008
Literatura uzupełniająca:
1. Babbie E. - Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008
2. Babbie E. - Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2006
3. Brzeziński J. - Metodologia badań psychologicznych, PWN,
Warszawa 2004
4. Guziuk-Tkacz M., Siegień-Matyjewicz A.J. - Leksykon terminów
metodologicznych. Nauki pedagogiczne i pokrewne, Wydawnictwo
Akademickie Żak, Warszawa 2012
5. Pilch T., Bauman T. - Zasady badań pedagogicznych,
Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001
6. Pilkiewicz M. – Techniki socjometryczne. Wprowadzenie do badań;
Graficzna analiza materiału socjometrycznego, w: Materiały do
nauczania psychologii pod red. Wołoszynowa L., Seria III, t. 2 ;
Wwa 1973
7. Sołoma L. – Metody i techniki badań socjologicznych, Olsztyn
2002
Term 2022L:
None |
Term 2022Ln:
M. Łobocki - „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 H.H. Kruger – „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 A. Góralski - "Metody badań pedagogicznych w zarysie" Universitas Rediviva Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych PWN warszawa 1996 |
Term 2023L:
None |
Term 2023Ln:
None |
Notes
Term 2022L:
None |
Term 2023L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: