Work with Bilingual and Multi-cultural Children 20-3S-PDW
Working with children coming from other countries or coming back to a country is often still a challenge. Children with migration experience often have special educational needs. Their difficulties in adapting to the new environment may result, i.a. from difficult experiences related to migration and language challenges. The aim of the course is to familiarize students with these needs and to provide them with hands-on experience in planning educational, pedagogical and psychological interventions for individual case studies.
Term 2020Z:
The course will cover the latest research on second language acquisition, bilingual education, the acculturation process, and social, emotional and cognitive development in relation to bilingualism and biculturalism, migration and trauma. |
Term 2021Z:
|
Term 2022Z:
None |
Term 2022Zn:
None |
Type of course
Course coordinators
Term 2022Z: | Term 2021Z: | Term 2022Zn: | Term 2020Z: |
Bibliography
Term 2020Z:
Obligatory reading: Barzykowski, K., Grzymała-Moszczyńska, H., Dzida, D., Grzymała-Moszczyńska, J., & Kosno, M. (2013). One są wśród nas. Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności. Grzymała-Moszczyńska, H., Grzymała-Moszczyńska, J., Durlik-Marcinowska, J., & Szydłowska, P. (2015). (Nie) łatwe powroty do domu?: funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji. Warszawa: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka. Matsumoto, D. i Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP. Pamuła-Behrens, M.; Szymańska, M. (2015) W Polskiej szkole. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Zurer Pearson, B. (2013). Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko). Poznań: Media Rodzina. Additional reading: Nakamura, J. (2019). Parents’ impact belief in raising bilingual and biliterate children in Japan. Psychology of Language and Communication, 23(1), 137-161. Miodunka, W. T. ZNACZENIE POSTAW RODZICIELSKICH W EDUKACJI DZIECKA DWUJĘZYCZNEGO. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego, 49. |
Term 2021Z:
Obligatory reading: Barzykowski, K., Grzymała-Moszczyńska, H., Dzida, D., Grzymała-Moszczyńska, J., & Kosno, M. (2013). One są wśród nas. Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności. Grzymała-Moszczyńska, H., Grzymała-Moszczyńska, J., Durlik-Marcinowska, J., & Szydłowska, P. (2015). (Nie) łatwe powroty do domu?: funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji. Warszawa: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka. Matsumoto, D. i Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP. Pamuła-Behrens, M.; Szymańska, M. (2015) W Polskiej szkole. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Zurer Pearson, B. (2013). Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko). Poznań: Media Rodzina. Additional reading: Nakamura, J. (2019). Parents’ impact belief in raising bilingual and biliterate children in Japan. Psychology of Language and Communication, 23(1), 137-161. Miodunka, W. T. ZNACZENIE POSTAW RODZICIELSKICH W EDUKACJI DZIECKA DWUJĘZYCZNEGO. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego, 49. |
Term 2022Z:
None |
Term 2022Zn:
None |
Notes
Term 2020Z:
workload: 15h work in class teaching methods used: link to MS teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3adee34243aea34584b0ccd366aa80408a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b02d24b6-b65b-4a57-bfd5-50a192e9769d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Term 2021Z:
workload: 15h work in class teaching methods used: link to MS teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3adee34243aea34584b0ccd366aa80408a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b02d24b6-b65b-4a57-bfd5-50a192e9769d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Term 2022Z:
None |
Term 2022Zn:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: