Akademia - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia II stopnia > Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i szkolna > pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i szkolna (stacjonarne II st.)

pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i szkolna (stacjonarne II st.) (DU-WS-1)

studia drugiego stopnia
stacjonarne, 2 lata (4 semestry)
Język: polski

Studia dla absolwentów studiów pierwszego stopnia na kierunku/specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, posiadający przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne oraz dydaktyczne w zakresie dydaktyki i emisji głosu zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW z dn. 25 lipca 2019 w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Studia na kierunku Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i szkolna stanowią kontynuację nauczycielskich studiów pierwszego stopnia z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Przygotowują studentów/ki do działania w ramach profesji społeczno-pedagogicznych - przede wszystkim do pracy w szkole.  Studia przygotowują do podejmowania intencjonalnych działań na rzecz rozwoju i edukacji dziecka, łączących różne środowiskowe podmioty  tej działalności: zarówno indywidualne i grupowe (uczniowie, dzieci, rodzice, nauczyciele, mieszkańcy sąsiedztwa) oraz instytucjonalne (m.in., urzędy, instytucje kultury, oświaty, wychowania, instytucje socjalne czy wyznaniowe).

Kształcą refleksyjnych praktyków potrafiących integrować własne doświadczenia praktyczne ze zdobywaną wiedzą teoretyczną, w wyniku czego uzyskują oni pogłębione rozumienie własnego, profesjonalnego działania.  

Studia są skierowane do osób zainteresowanych projektowaniem, organizowaniem i realizacją wsparcia społecznego dziecka i rodziny w szkole i w środowisku.

Program dostarcza wiedzy na temat rozwoju człowieka w całym przebiegu jego życia oraz na temat funkcjonowania rodziny, czynników sprzyjających zagrażających dobrostanowi dziecka i osób dorosłych, a także na temat modeli polityki społecznej w tym polityki oświatowej i możliwości organizowania wsparcia społecznego w środowisku lokalnym. Przygotowuje do umiejętnego diagnozowania potrzeb dziecka i środowiska lokalnego, czy instytucji oraz stosownie do nich do projektowania i realizowania usług społecznych: z zakresu opieki, wychowania, pomocy, a także koordynowania tych usług. Uczy, jak uruchamiać lokalny kapitał społeczny, budować sieci wsparcia dzieci, osób dorosłych i rodzin, wspierać partycypację i obywatelstwo i budować podmiotowość jednostek, grup i sąsiedztw.  

Ukończenie studiów daje Absolwentowi/ce kompetencje niezbędne do podjęcia zatrudnienia jako: pedagog szkolny, wychowawca w placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego oraz instytucjach pieczy zastępczej.

Przyznawane kwalifikacje:

magisterium z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i szkolnej

Dalsze studia:

szkoła doktorska, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

Efekty uczenia się zatwierdzone uchwałą nr 444/2022 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 28 września 2022 r.

Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku pedagogika opiekuńczo -wychowawcza i szkolna absolwent:

w zakresie WIEDZY zna i rozumie w pogłębionym stopniu: wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla danego kierunku kształcenia (jego programu); główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów; fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji; ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego, zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej; podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości;

w szczególności:

- ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk (jej przedmiotowych metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi),
- zna na poziomie rozszerzonym terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki oraz różne koncepcje i modele związane z teorią i praktyką pedagogiczną,
- ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych tworzących istotne odniesienia teoretyczne pedagogiki,
- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, jak i społecznym oraz kulturowym,
- posiada szeroką wiedzę na temat rodzajów więzi społecznej i prawidłowościach nią rządzących,
- ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i ich przemianach, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, socjalnych,
- ma rozszerzoną i uszczegółowioną wiedzę o strukturze systemu oświaty oraz/lub systemu wsparcia dziecka i rodziny oraz osób znajdujących się w sytuacji trudnej,
- zna wybrane systemy oświaty oraz/lub systemy wsparcia dziecka i rodziny, jak i osób i grup znajdujących się w sytuacji trudnej, w innych krajach,
- ma uporządkowaną wiedzę o podmiotach (indywidualnych, grupowych, instytucjonalnych) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej oraz o prowadzonej przez nie działalności w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej i działalności pomocowej,
- ma uporządkowaną wiedzę o relacjach pomiędzy poszczególnymi podmiotami działającymi w polu edukacji, wychowania, kultury, opieki, wsparcia,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat działań diagnostycznych (jednostek, grup, instytucji i środowiska lokalnego),
- ma uporządkowaną wiedzę na temat projektowania działań w pracy opiekuńczo-wychowawczej,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat ewaluacji realizowanych działań,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłóceń,
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki; rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania,
- ma uszczegółowioną wiedzę na temat fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji (w tym dylematów etycznych), osadzoną w kontekście wyzwań i zadań dla edukacji, wychowania, opieki i pomocy,
- ma pogłębioną wiedzę na temat ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań różnych rodzajów działalności pedagogicznej, w tym zasad zarządzania zasobami własności intelektualnej,
- zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form indywidualnej przedsiębiorczości w edukacji;

w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT), przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi; wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi; wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej; komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców; prowadzić debatę; posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią; kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach; samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie; dokonywać krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadkach trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów;

w szczególności:

- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych w celu analizy złożonych zjawisk edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych,
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych do planowania innowacyjnych działań praktycznych,
- potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych,
- potrafi dokonać obserwacji zjawisk natury psychicznej, społecznej i/lub kulturowej oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska,
- potrafi rozróżnić orientacje w metodologii badań pedagogicznych, sformułować problemy badawcze, dobrać adekwatne metody, techniki i konstruować narzędzia badawcze; opracować, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań, w obszarze pracy opiekuńczej, wychowawczej, społecznej, edukacyjnej,
- wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i innych dyscyplin z nią powiązanych, potrafi zinterpretować zjawisko społeczne i/lub zidentyfikować problem o charakterze pedagogicznym,
- potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, dobrać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w zakresie pracy opiekuńczej, wychowawczej i działalności pomocowej,
- posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne,
- potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych,
- potrafi właściwie prezentować własne stanowiska, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych,
- ma umiejętności językowe w zakresie pedagogiki, a szczególnie w obszarze zagadnień dotyczących edukacji, opieki, wychowania, pomocy, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego,
- potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole,
- potrafi samodzielnie planować własne uczenie się i rozwój w obszarze nauk społecznych,
- potrafi wspierać innych w samodzielnym zdobywaniu wiedzy, a także inspirować ich do działań na rzecz uczenia się przez całe życie;

w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego; inicjowania działania na rzecz interesu publicznego; myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy; odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych w tym: rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad;

w szczególności:

- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego,
- docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej,
- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych,
- jest wrażliwy/-a na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy,
- jest gotów/-owa do działania w sposób przedsiębiorczy,
- odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu, będąc przekonanym o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Plan studiów:

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: TODO!