Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i
wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Efekty uczenia się zatwierdzone Uchwałą NR 163/2019 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie programu studiów na kierunku socjologia profil ogólnoakademicki z późn. zm.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku socjologia absolwent: w zakresie WIEDZY zna i rozumie w pogłębiony sposób wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami, różnorodne, złożone uwarunkowania i aksjologiczny kontekst prowadzonej działalności w obszarze socjologii; a w szczególności: - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej; - ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach socjologii, ośrodkach i szkołach badawczych; - ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji społecznych; - ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do społecznych obszarów aktywności człowieka; - ma pogłębioną wiedzę o strukturach, organizacjach i instytucjach społecznych; - ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać struktury, organizacje i instytucje społeczne; - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady związane z ochroną własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej; - zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej aktywności i przedsiębiorczości;
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi wykonywać zadania oraz formułować i rozwiązywać problemy, z wykorzystaniem nowej wiedzy, także z innych dziedzin, samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie, komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, odpowiednio uzasadniać stanowiska; w szczególności: - potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy procesów społecznych; - potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach; prognozować złożone procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne), formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi dzięki wykorzystaniu zaawansowanych metod i narzędzi socjologicznych, zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i przystosowaniu istniejących lub opracowaniu nowych metod i narzędzi; - potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii; - posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych; - ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań; - potrafi porozumiewać się z socjologami i przedstawicielami nauk pokrewnych, a także popularyzować wiedzę o socjologii, wytworach i instytucjach kultury; - posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym specjalistyczną terminologią z zakresu socjologii; - potrafi pracować w grupie przyjmując różne role; umie kierować pracą zespołu oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych; - umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób;
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do tworzenia i rozwijania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i życia, podejmowania inicjatyw, krytycznej oceny siebie oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy, przewodzenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za nią; w szczególności: - uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści oraz do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; - jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego; - rozumie potrzebę uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa; - respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne.
Efekty uczenia się zatwierdzone uchwałą nr 212/2021 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie programu studiów na kierunku socjologia o profilu ogólnoakademickim. Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku socjologia absolwent: w zakresie WIEDZY zna i rozumie w pogłębiony sposób wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami, różnorodne, złożone uwarunkowania i aksjologiczny kontekst prowadzonej działalności w obszarze socjologii; a w szczególności: - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej; - ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach socjologii, ośrodkach i szkołach badawczych; - ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji społecznych; - ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do społecznych obszarów aktywności człowieka; - ma pogłębioną wiedzę o strukturach, organizacjach i instytucjach społecznych; - ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać struktury, organizacje i instytucje społeczne; - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady związane z ochroną własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej; - zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej aktywności i przedsiębiorczości;
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi wykonywać zadania oraz formułować i rozwiązywać problemy, z wykorzystaniem nowej wiedzy, także z innych dziedzin, samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie, komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, odpowiednio uzasadniać stanowiska; w szczególności: - potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy procesów społecznych; - potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach; prognozować złożone procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne), formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi dzięki wykorzystaniu zaawansowanych metod i narzędzi socjologicznych, zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i przystosowaniu istniejących lub opracowaniu nowych metod i narzędzi; - potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii; - posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych; - ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań; - potrafi porozumiewać się z socjologami i przedstawicielami nauk pokrewnych, a także popularyzować wiedzę o socjologii, wytworach i instytucjach kultury; - posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym specjalistyczną terminologią z zakresu socjologii; - potrafi pracować w grupie przyjmując różne role; umie kierować pracą zespołu oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych; - umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób;
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do tworzenia i rozwijania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i życia, podejmowania inicjatyw, krytycznej oceny siebie oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy, przewodzenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za nią; w szczególności: - uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści oraz do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; - jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego; - rozumie potrzebę uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa; - respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne.
Efekty uczenia się zatwierdzone uchwałą nr 450/2022 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 28 września 2022 r.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku socjologia absolwent:
w zakresie WIEDZY zna i rozumie w pogłębiony sposób wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami, różnorodne, złożone uwarunkowania i aksjologiczny kontekst prowadzonej działalności w obszarze socjologii;
w szczególności:
-ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej, -ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach socjologii, ośrodkach i szkołach badawczych, -ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji społecznych, -ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do społecznych obszarów aktywności człowieka, -ma pogłębioną wiedzę o strukturach, organizacjach i instytucjach społecznych, -ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać struktury, organizacje i instytucje społeczne, -zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady związane z ochroną własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej, -zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej aktywności i przedsiębiorczości;
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi wykonywać zadania oraz formułować i rozwiązywać problemy, z wykorzystaniem nowej wiedzy, także z innych dziedzin, samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie, komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, odpowiednio uzasadniać stanowiska;
w szczególności:
-potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy procesów społecznych, -potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach; prognozować złożone procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne), formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi dzięki wykorzystaniu zaawansowanych metod i narzędzi socjologicznych, zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i przystosowaniu istniejących lub opracowaniu nowych metod i narzędzi, -potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii, -posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych, -ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań, -potrafi porozumiewać się z socjologami i przedstawicielami nauk pokrewnych, a także popularyzować wiedzę o socjologii, wytworach i instytucjach kultury, -posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym specjalistyczną terminologią z zakresu socjologii, -potrafi pracować w grupie przyjmując różne role; umie kierować pracą zespołu oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, -umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób;
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do tworzenia i rozwijania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i życia, podejmowania inicjatyw, krytycznej oceny siebie oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy, przewodzenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za nią;
w szczególności:
-uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści oraz do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, -jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego, -rozumie potrzebę uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, -prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa, -respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne.