Akademia - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Pozostałe studia > Psychologia > Psychologia (niestacjonarne jednolite magisterskie)

Psychologia (niestacjonarne jednolite magisterskie) (ZM-PY-2)

jednolite studia magisterskie
niestacjonarne, 5 lat (10 semestrów)
Język: polski

Jednolite magisterskie studia na kierunku psychologia, zakończone dyplomem magistra po V roku studiów.

Ogólna charakterystyka:

Psychologia to pięcioletnie, jednolite studia magisterskie kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego magistra i nabyciem uprawnień do wykonywania zawodu psychologa. Oferujemy atrakcyjny i nowoczesny program kształcenia uwzględniający aktualne tendencje nauki światowej i potrzeby rynku pracy. Absolwent studiów na kierunku Psychologia ma możliwość znalezienia zatrudnienia wszędzie tam, gdzie jest zapotrzebowanie na profesjonalną pomoc w rozwiazywaniu problemów psychologicznych ludzi w każdym wieku, ujawniania ich potencjału, wspierania rozwoju, a także podejmowania działań na rzecz zbiorowości, w tym społeczności lokalnych. Po ukończeniu studiów absolwent będzie posiadać merytoryczną i metodologiczną wiedzę w zakresie badań i teorii wyjaśniających zachowanie człowieka i grup społecznych oraz umiejętność stosowania narzędzi diagnozy psychologicznej i podejmowania skutecznej interwencji. Studenci kierunku Psychologia mogą wybierać spośród trzech specjalności: Psychologia kliniczna, Psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, Stosowana psychologia społeczna. Wybór specjalności dokonywany jest przez studentów na drugim roku studiów.

Studia oferują specjalności w zakresie:

  1. Psychologia kliniczna - celem specjalności jest budowanie profesjonalnej wiedzy oraz kształtowanie i wzmacnianie psychologicznych kompetencji niezbędnych do pracy z osobą cierpiącą i jej rodziną. Specjalność przygotowuje do pracy z osobą w każdym wieku, borykającą się z zaburzeniami psychicznymi, neurologicznymi, somatycznymi lub znajdującą się w stanie kryzysu psychicznego. W ramach specjalności oferowane są zajęcia pozwalające na poznanie zasad przeprowadzania diagnozy psychologicznej i stosowania niektórych form pomocy psychologicznej, przygotowujące do prowadzenia poradnictwa psychologicznego dla dzieci i dorosłych oraz interwencji kryzysowej.
  2. Psychologia wspierania rozwoju i kształcenia - celem specjalności jest kształtowanie umiejętności wspierania rozwoju człowieka na każdym etapie życia oraz wzmacnianie psychologicznych kompetencji niezbędnych do pracy z jednostką i grupą w różnych środowiskach społecznych – ze szczególnym uwzględnieniem rodziny i szkoły. Specjalność przygotowuje do pracy z dzieckiem, adolescentem i człowiekiem dorosłym. W ramach specjalności student poznaje metody diagnozowania możliwości i potrzeb rozwojowych, metod i technik pracy z osobami, które chcą wykorzystać swoje szanse rozwojowe w życiu osobistym i zawodowym, zasady planowania i prowadzenia konsultacji, poradnictwa, doradztwa i szkoleń oraz sposoby ewaluacji podejmowanych oddziaływań psychoedukacyjnych i wspierających.
  3. Stosowana psychologia społeczna - problematyka specjalności obejmuje psychologię społeczną i środowiskową, psychologię międzykulturową i polityczną. Absolwenci tej specjalności zdobywają umiejętności pomocne w rozpoznawaniu potrzeb i problemów społeczności, animowaniu aktywności społecznej i obywatelskiej, w rozwiązywaniu problemów i pokojowym radzeniu sobie z konfliktami, w zapobieganiu zjawiskom patologii społecznej. Zdobywają także umiejętności w projektowaniu i monitorowaniu kampanii społecznych. Jest to specjalność dla osób, które interesuje prospołeczność, przywództwo, agresja, komunikacja i media, negocjacje i mediacje, umiejętności międzykulturowe, analiza badań społecznych, szkolenia w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Przyznawane kwalifikacje:

magisterium z psychologii

Dalsze studia:

szkoła doktorska, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

Efekty uczenia się zatwierdzone uchwałą nr 111/2021 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 20 stycznia 2021 r.

Po ukończeniu jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia absolwent:

w zakresie WIEDZY zna i rozumie w pogłębiony sposób wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami, różnorodne, złożone uwarunkowania i aksjologiczny kontekst prowadzonej działalności w zakresie psychologii;

w szczególności:

-ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi,
-ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju psychologii, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania,
-ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat teorii psychologicznych, zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań w naukach społecznych,
-ma pogłębioną wiedzę na temat przebiegu procesów psychicznych człowieka oraz rozwoju w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym,
-ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach, istotnych z punktu widzenia procesów psychicznych,
-ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji pomocowych, terapeutycznych, edukacyjnych, kulturalnych, wychowawczych i opiekuńczych, pogłębioną w wybranych zakresach,
-rozumie procesy psychologiczne ważne dla zdrowia i jego ochrony oraz zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii,
-ma uporządkowaną wiedzę o patologiach i dysfunkcjach związanych ze sferą emocjonalną, osobowościową i zachowaniem człowieka, o zaburzeniach zdrowia psychicznego oraz ich biologicznych, społecznych i indywidualnych uwarunkowaniach,
-ma uporządkowaną wiedzę o różnych formach pomocy psychologicznej: promocji zdrowia, poradnictwie psychologicznym, rehabilitacji psychospołecznej, interwencji kryzysowej, psychoterapii - stosowanych w obszarze psychologii,
-zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, zwłaszcza w odniesieniu do standardowych narzędzi wykorzystywanych w psychologii i podlegających takiej ochronie,
-zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości; zna psychologiczne aspekty funkcjonowania organizacji i wykonywania pracy zawodowej oraz wybrane zastosowania psychologii we wspieraniu indywidualnej przedsiębiorczości,
-rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji;

w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi wykonywać zadania oraz formułować i rozwiązywać problemy, z wykorzystaniem nowej wiedzy, także z innych dziedzin, samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie, komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, odpowiednio uzasadniać stanowiska;

w szczególności:

-posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i interpretowania informacji o zjawiskach psychologicznych i społecznych, z wykorzystaniem wiarygodnych źródeł oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych,
-potrafi, odpowiednio dobierając środki i metody, wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów, z zachowaniem przyjętych w psychologii standardów,
-posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz opracowuje nowe i modyfikuje istniejące narzędzia badawcze; opracowuje, interpretuje i prezentuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii,
-posiada umiejętność opracowania diagnozy psychologicznej: w zakresie zachowania, osobowości, różnic indywidualnych, emocji, motywacji i funkcji poznawczych oraz zaburzeń zdrowia psychicznego,
-potrafi zastosować wybrane strategie i techniki oddziaływania w interwencji psychologicznej dla ułatwienia procesu zmiany w zakresie: podejmowania zachowań zdrowotnych, radzenia sobie z kryzysami rozwojowymi i sytuacyjnymi, zaburzeń właściwości intrapsychicznych wpływających na stan zdrowia,
-posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w psychologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych,
-potrafi sprawnie porozumiewać się z otoczeniem z wykorzystaniem naukowej terminologii oraz różnych kanałów i technik komunikacyjnych, jak również prowadzić debatę na tematy specjalistyczne,
-posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym terminologią z zakresu psychologii,
-potrafi kierować pracą zespołu oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych; posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i psychologicznej pracy z grupą,
-potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie;

w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do tworzenia i rozwijania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i życia, podejmowania inicjatyw, krytycznej oceny siebie oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy, przewodzenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za nią;

w szczególności:

-jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści; docenia znaczenie wiedzy psychologicznej dla wspierania rozwoju jednostki i kształtowania więzi w środowiskach społecznych; ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu psychologii i budowania warsztatu pracy oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu,
-jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju oraz uczenia się przez całe życie; wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego,
-jest przekonany o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny, z zachowaniem zasad kultury osobistej i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą,
-odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać oraz prezentuje taką postawę w środowisku specjalistów,
-rozumie specyfikę kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym.

Plan studiów:

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: TODO!