pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i szkolna (niestacjonarne II st.) (ZU-WS-1) | |
studia drugiego stopnia niestacjonarne, 2 lata (4 semestry) Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyStudia dla absolwentów studiów pierwszego stopnia na kierunku/specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, posiadający przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne oraz dydaktyczne w zakresie dydaktyki i emisji głosu zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW z dn. 25 lipca 2019 w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Kształcą refleksyjnych praktyków potrafiących integrować własne doświadczenia praktyczne ze zdobywaną wiedzą teoretyczną, w wyniku czego uzyskują oni pogłębione rozumienie własnego, profesjonalnego działania. Studia są skierowane do osób zainteresowanych projektowaniem, organizowaniem i realizacją wsparcia społecznego dziecka i rodziny w szkole i w środowisku. Program dostarcza wiedzy na temat rozwoju człowieka w całym przebiegu jego życia oraz na temat funkcjonowania rodziny, czynników sprzyjających zagrażających dobrostanowi dziecka i osób dorosłych, a także na temat modeli polityki społecznej w tym polityki oświatowej i możliwości organizowania wsparcia społecznego w środowisku lokalnym. Przygotowuje do umiejętnego diagnozowania potrzeb dziecka i środowiska lokalnego, czy instytucji oraz stosownie do nich do projektowania i realizowania usług społecznych: z zakresu opieki, wychowania, pomocy, a także koordynowania tych usług. Uczy, jak uruchamiać lokalny kapitał społeczny, budować sieci wsparcia dzieci, osób dorosłych i rodzin, wspierać partycypację i obywatelstwo i budować podmiotowość jednostek, grup i sąsiedztw. Ukończenie studiów daje Absolwentowi/ce kompetencje niezbędne do podjęcia zatrudnienia jako: pedagog szkolny, wychowawca w placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego oraz instytucjach pieczy zastępczej. |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się zatwierdzone uchwałą nr 444/2022 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 28 września 2022 r.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku pedagogika opiekuńczo -wychowawcza i szkolna absolwent:
w zakresie WIEDZY zna i rozumie w pogłębionym stopniu: wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla danego kierunku kształcenia (jego programu); główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów; fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji; ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego, zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej; podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości;
w szczególności:
- ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk (jej przedmiotowych metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi),
- zna na poziomie rozszerzonym terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki oraz różne koncepcje i modele związane z teorią i praktyką pedagogiczną,
- ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych tworzących istotne odniesienia teoretyczne pedagogiki,
- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, jak i społecznym oraz kulturowym,
- posiada szeroką wiedzę na temat rodzajów więzi społecznej i prawidłowościach nią rządzących,
- ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i ich przemianach, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, socjalnych,
- ma rozszerzoną i uszczegółowioną wiedzę o strukturze systemu oświaty oraz/lub systemu wsparcia dziecka i rodziny oraz osób znajdujących się w sytuacji trudnej,
- zna wybrane systemy oświaty oraz/lub systemy wsparcia dziecka i rodziny, jak i osób i grup znajdujących się w sytuacji trudnej, w innych krajach,
- ma uporządkowaną wiedzę o podmiotach (indywidualnych, grupowych, instytucjonalnych) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej oraz o prowadzonej przez nie działalności w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej i działalności pomocowej,
- ma uporządkowaną wiedzę o relacjach pomiędzy poszczególnymi podmiotami działającymi w polu edukacji, wychowania, kultury, opieki, wsparcia,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat działań diagnostycznych (jednostek, grup, instytucji i środowiska lokalnego),
- ma uporządkowaną wiedzę na temat projektowania działań w pracy opiekuńczo-wychowawczej,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat ewaluacji realizowanych działań,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłóceń,
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki; rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania,
- ma uszczegółowioną wiedzę na temat fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji (w tym dylematów etycznych), osadzoną w kontekście wyzwań i zadań dla edukacji, wychowania, opieki i pomocy,
- ma pogłębioną wiedzę na temat ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań różnych rodzajów działalności pedagogicznej, w tym zasad zarządzania zasobami własności intelektualnej,
- zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form indywidualnej przedsiębiorczości w edukacji;
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT), przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi; wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi; wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej; komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców; prowadzić debatę; posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią; kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach; samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie; dokonywać krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadkach trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów;
w szczególności:
- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych w celu analizy złożonych zjawisk edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych,
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych do planowania innowacyjnych działań praktycznych,
- potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych,
- potrafi dokonać obserwacji zjawisk natury psychicznej, społecznej i/lub kulturowej oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska,
- potrafi rozróżnić orientacje w metodologii badań pedagogicznych, sformułować problemy badawcze, dobrać adekwatne metody, techniki i konstruować narzędzia badawcze; opracować, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań, w obszarze pracy opiekuńczej, wychowawczej, społecznej, edukacyjnej,
- wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i innych dyscyplin z nią powiązanych, potrafi zinterpretować zjawisko społeczne i/lub zidentyfikować problem o charakterze pedagogicznym,
- potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, dobrać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w zakresie pracy opiekuńczej, wychowawczej i działalności pomocowej,
- posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne,
- potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych,
- potrafi właściwie prezentować własne stanowiska, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych,
- ma umiejętności językowe w zakresie pedagogiki, a szczególnie w obszarze zagadnień dotyczących edukacji, opieki, wychowania, pomocy, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego,
- potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole,
- potrafi samodzielnie planować własne uczenie się i rozwój w obszarze nauk społecznych,
- potrafi wspierać innych w samodzielnym zdobywaniu wiedzy, a także inspirować ich do działań na rzecz uczenia się przez całe życie;
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego; inicjowania działania na rzecz interesu publicznego; myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy; odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych w tym: rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad;
w szczególności:
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego,
- docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej,
- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych,
- jest wrażliwy/-a na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy,
- jest gotów/-owa do działania w sposób przedsiębiorczy,
- odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu, będąc przekonanym o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.