Psychologia (niestacjonarne jednolite magisterskie) (ZM-PY-2) | |
jednolite studia magisterskie niestacjonarne, 5 lat (10 semestrów) Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyJednolite magisterskie studia na kierunku psychologia, zakończone dyplomem magistra po V roku studiów. Ogólna charakterystyka: Psychologia to pięcioletnie, jednolite studia magisterskie kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego magistra i nabyciem uprawnień do wykonywania zawodu psychologa. Oferujemy atrakcyjny i nowoczesny program kształcenia uwzględniający aktualne tendencje nauki światowej i potrzeby rynku pracy. Absolwent studiów na kierunku Psychologia ma możliwość znalezienia zatrudnienia wszędzie tam, gdzie jest zapotrzebowanie na profesjonalną pomoc w rozwiazywaniu problemów psychologicznych ludzi w każdym wieku, ujawniania ich potencjału, wspierania rozwoju, a także podejmowania działań na rzecz zbiorowości, w tym społeczności lokalnych. Po ukończeniu studiów absolwent będzie posiadać merytoryczną i metodologiczną wiedzę w zakresie badań i teorii wyjaśniających zachowanie człowieka i grup społecznych oraz umiejętność stosowania narzędzi diagnozy psychologicznej i podejmowania skutecznej interwencji. Studenci kierunku Psychologia mogą wybierać spośród trzech specjalności: Psychologia kliniczna, Psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, Stosowana psychologia społeczna. Wybór specjalności dokonywany jest przez studentów na drugim roku studiów. Studia oferują specjalności w zakresie:
|
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się zatwierdzone uchwałą nr 111/2021 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 20 stycznia 2021 r.
Po ukończeniu jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia absolwent:
w zakresie WIEDZY zna i rozumie w pogłębiony sposób wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami, różnorodne, złożone uwarunkowania i aksjologiczny kontekst prowadzonej działalności w zakresie psychologii;
w szczególności:
-ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi,
-ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju psychologii, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania,
-ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat teorii psychologicznych, zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań w naukach społecznych,
-ma pogłębioną wiedzę na temat przebiegu procesów psychicznych człowieka oraz rozwoju w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym,
-ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach, istotnych z punktu widzenia procesów psychicznych,
-ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji pomocowych, terapeutycznych, edukacyjnych, kulturalnych, wychowawczych i opiekuńczych, pogłębioną w wybranych zakresach,
-rozumie procesy psychologiczne ważne dla zdrowia i jego ochrony oraz zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii,
-ma uporządkowaną wiedzę o patologiach i dysfunkcjach związanych ze sferą emocjonalną, osobowościową i zachowaniem człowieka, o zaburzeniach zdrowia psychicznego oraz ich biologicznych, społecznych i indywidualnych uwarunkowaniach,
-ma uporządkowaną wiedzę o różnych formach pomocy psychologicznej: promocji zdrowia, poradnictwie psychologicznym, rehabilitacji psychospołecznej, interwencji kryzysowej, psychoterapii - stosowanych w obszarze psychologii,
-zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, zwłaszcza w odniesieniu do standardowych narzędzi wykorzystywanych w psychologii i podlegających takiej ochronie,
-zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości; zna psychologiczne aspekty funkcjonowania organizacji i wykonywania pracy zawodowej oraz wybrane zastosowania psychologii we wspieraniu indywidualnej przedsiębiorczości,
-rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji;
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi wykonywać zadania oraz formułować i rozwiązywać problemy, z wykorzystaniem nowej wiedzy, także z innych dziedzin, samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie, komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, odpowiednio uzasadniać stanowiska;
w szczególności:
-posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i interpretowania informacji o zjawiskach psychologicznych i społecznych, z wykorzystaniem wiarygodnych źródeł oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych,
-potrafi, odpowiednio dobierając środki i metody, wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów, z zachowaniem przyjętych w psychologii standardów,
-posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz opracowuje nowe i modyfikuje istniejące narzędzia badawcze; opracowuje, interpretuje i prezentuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii,
-posiada umiejętność opracowania diagnozy psychologicznej: w zakresie zachowania, osobowości, różnic indywidualnych, emocji, motywacji i funkcji poznawczych oraz zaburzeń zdrowia psychicznego,
-potrafi zastosować wybrane strategie i techniki oddziaływania w interwencji psychologicznej dla ułatwienia procesu zmiany w zakresie: podejmowania zachowań zdrowotnych, radzenia sobie z kryzysami rozwojowymi i sytuacyjnymi, zaburzeń właściwości intrapsychicznych wpływających na stan zdrowia,
-posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w psychologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych,
-potrafi sprawnie porozumiewać się z otoczeniem z wykorzystaniem naukowej terminologii oraz różnych kanałów i technik komunikacyjnych, jak również prowadzić debatę na tematy specjalistyczne,
-posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym terminologią z zakresu psychologii,
-potrafi kierować pracą zespołu oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych; posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i psychologicznej pracy z grupą,
-potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie;
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do tworzenia i rozwijania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i życia, podejmowania inicjatyw, krytycznej oceny siebie oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy, przewodzenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za nią;
w szczególności:
-jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści; docenia znaczenie wiedzy psychologicznej dla wspierania rozwoju jednostki i kształtowania więzi w środowiskach społecznych; ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu psychologii i budowania warsztatu pracy oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu,
-jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju oraz uczenia się przez całe życie; wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego,
-jest przekonany o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny, z zachowaniem zasad kultury osobistej i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą,
-odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać oraz prezentuje taką postawę w środowisku specjalistów,
-rozumie specyfikę kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym.
Plan studiów:
- dla studentów, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2024/25, 2023/24 (I i II rok)
- dla studentów, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2022/23 (III rok)
- dla studentów, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2021/22 (IV rok)
- dla studentów, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2020/21 (V rok)