Pedagogika (stacjonarne I st.) (DZ-PE-2) | |
studia pierwszego stopnia (licencjackie) stacjonarne, 3 lata (6 semestrów) Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyStudia na kierunku Pedagogikapierwszego stopnia przygotowują do wykonywania zadań zawodowych, polegających na wspieraniu osób, grup i środowisk w osiąganiu celów rozwojowych odpowiadających ich możliwościom, z uznaniem ich pełnej podmiotowości i z szacunkiem dla różnorodności. Rozwijają postawę zaangażowania w poszukiwaniu rozwiązań, twórczość i zdolność do generowania oryginalnych wizji i nieszablonowych rozwiązań problemów, refleksyjność: zdolność do namysłu nad własnym działaniem, krytyczność oraz odpowiedzialność – wzmacniając poczucie wpływu na kształt świata. Absolwentka/absolwent kierunku uzyskuje podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki oraz z obszaru powiązanych z nią dyscyplin zaliczanych do nauk społecznych i humanistycznych. Jej najistotniejsze elementy obejmują treści dotyczące: specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki jako dyscypliny nauki; teoretycznych podstaw wychowania i kształcenia czerpanych z dyscyplin wobec pedagogiki pokrewnych i pomocniczych; różnych środowisk wychowawczych i instytucji kształcenia, wychowania i opieki; uczestników działalności pedagogicznej; projektowania ścieżki własnego rozwoju; zasad i norm etycznych. Absolwentka/absolwent kierunku w trakcie studiów zdobywa podstawowe umiejętności związane z profilem zadań zawodowych, takie jak: obserwacja i interpretacja zjawisk społecznych; stosowanie wiedzy teoretycznej w analizie problemów pedagogicznych i w praktycznym działaniu; ocenianie przydatności metod i procedur w działalności pedagogicznej; komunikacja interpersonalna oraz stosowanie języka specjalistycznego; współdziałanie z innymi osobami i pracy w zespole; przedstawianie i ocenianie różnych opinii i stanowisk oraz dyskutowanie o nich; korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych; animowanie pracy nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką; samodzielne zdobywanie wiedzy i kierowanie rozwojem swoich profesjonalnych umiejętności; stosowanie zasad i norm etycznych; konstruowanie i prowadzenie badań pedagogicznych; posługiwanie się językiem obcym. Absolwentka/absolwent kierunku w trakcie studiów zdobywa również podstawowe kompetencje społeczne niezbędne dla realizacji zadań zawodowych, takie jak: przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych; wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających wsparcia i pomocy; przekonanie o znaczeniu wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych; świadomość wagi refleksji etycznej i przestrzegania zasad etyki zawodowej; krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności; gotowość do działania w sposób przedsiębiorczy. W trakcie studiów studenci dokonują wyboru specjalności, która gwarantuje dobre przygotowanie do ważnych społecznie i atrakcyjnych zawodów. Na kierunku prowadzone są specjalności: 1. Animacja społeczno-kulturowa Specjalność przygotowuje zaangażowanych i kreatywnych specjalistów w zakresie animacji kultury, zarządzania projektami społecznymi, oraz realizacji działań kulturalno-oświatowych i edukacyjnych. Program specjalności pozwala na zdobycie zasobu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, umożliwiających profesjonalne działanie animacyjne, przebiegające w społecznościach lokalnych i instytucjach/placówkach kultury, którego istotnymi elementami są: diagnoza potrzeb, planowanie, inicjowanie oraz ewaluacja działań, projektów i przedsięwzięć animacyjnych. Absolwenci specjalności są ponadto przygotowani do inicjowania działań projektowych, kampanii społecznych i lokalnych wydarzeń kulturalnych.Absolwenci specjalności mogą znaleźć zatrudnienie w instytucjach kultury (domy kultury, galerie, kina, teatry, muzea), w podmiotach sektora pozarządowego (fundacje i stowarzyszenia), w dedykowanych kulturze i sprawom społecznym wydziałach samorządów lokalnych (np. biura marketingu, wydziały ds. promocji kultury), a także w sektorze komercyjnym (firmy eventowe, prywatne instytucje kultury, agencje turystyczne). Mogą podjąć pracę w zawodach: pedagog animacji kulturalnej, animator kultury, animator czasu wolnego młodzieży, organizator imprez rozrywkowych/eventów, pracownik galerii/muzeum. 2. Edukacja medialna i techniki dziennikarskie Specjalność przygotowuje kompetentnych i refleksyjnych specjalistów – innowatorów w zakresie edukacji medialnej, swobodnie posługujących się zarówno nowymi technologiami, jak i wybranymi technikami dziennikarskimi. Absolwenci specjalności posiadają wiedzę umożliwiającą rozumienie zjawisk i procesów medialnych oraz ich znaczenie dla współczesnego człowieka, a także umiejętności pozwalające na jej wykorzystanie podczas świadomego i krytycznego projektowania różnorodnych przekazów medialnych i ich efektywnego zastosowania w działalności edukacyjnej, promocyjnej oraz twórczej w obszarze współpracy z mediami. Specjalność kształci przedsiębiorczych i twórczych pedagogów wyposażonych w kompetencje przyszłości, pozwalające m.in. na rozpoznawanie i stymulowanie kreatywności oraz nauczanie twórczości dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Studia przygotowują do: prowadzenia treningów, szkoleń i zajęć ukierunkowanych na rozwijanie kreatywności; prowadzenia sesji twórczego rozwiązywania problemów w organizacjach i instytucjach; projektowania autorskich programów, metod, gier i pomocy edukacyjnych oraz pobudzania aktywności twórczej poprzez planowanie i wdrażanie projektów działań twórczych dla różnych grup odbiorców. Specjalność przygotowuje do pracy edukacyjnej z osobami dorosłymi oraz doprowadzenia profesjonalnej działalności coachingowej z indywidualnym klientem oraz zespołem lub grupą. |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Efekty uczenia się zatwierdzone Uchwałą NR 172/2019 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie programu studiów na kierunku pedagogika o profilu ogólnoakademickim z późn. zm.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika absolwent:
w zakresie WIEDZY zna i rozumie: w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów; fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji; podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z nadaną kwalifikacją, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości;
w szczególności:
― ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych
― ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia i ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych i psychologicznych podstaw oraz zna podstawowe teorie dotyczące tych procesów
― zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne oraz teorie jego rozwoju, stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej
― zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych
― ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego; jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
― ma poszerzoną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych oraz alternatywnych form edukacji, jak też wiedzę na temat edukacji włączającej i sposobów realizacji zasady inkluzji
― ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice i naukach społecznych, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych
― ma uszczegółowioną wiedzę merytoryczną dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów; dla specjalności nauczycielskich w szczególności: ma uszczegółowioną wiedzę na temat roli nauczyciela wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów; ma uszczegółowioną wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów; ma uszczegółowioną wiedzę na temat norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych na wybranym etapie i obszarze działalności pedagogicznej, jak też metodyki nauczania/prowadzenia zajęć i doboru efektywnych środków dydaktycznych
― ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej – w tym ich prawach – w zakresie określonym specjalnością studiów, dla specjalności nauczycielskich także: zna specyfikę funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, w tym szczególnie uzdolnionych
― ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
― ma podstawową wiedzę dotycząca pomocy przedmedycznej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych oraz dla specjalności nauczycielskich ma wiedzę na temat podstaw funkcjonowania i patologii aparatu mowy
― zna podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanych ze studiowaną specjalnością oraz ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i podnoszenie kultury osobistej
― ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz ich zastosowań wobec fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji
― zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego
― ma podstawową wiedzę dotyczącą przedsiębiorczości w sektorze edukacji;
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: - właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji - dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT); wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej, związanej ze studiowaną specjalnością; komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii; brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich; posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym); samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie;
w szczególności:
― potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów
― potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych jak i nie w pełni przewidywalnych, a dla specjalności nauczycielskich w szczególności: diagnozować potrzeby i możliwości każdego ucznia oraz projektować i realizować spersonalizowane programy kształcenia; indywidualizować zadania i dobierać treści, metody i sposoby oceniania oraz promować osiągnięcia uczniów, rozwijać ich kreatywność i samodzielność myślenia; tworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia; wykorzystywać proces oceniania uczniów do stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem; odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku
― posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań
― potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań, a dla specjalności nauczycielskich w szczególności: wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla efektywności procesu kształcenia, wychowania i opieki; prowadzić pracę z dziećmi pochodzących ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających słabą znajomość języka polskiego;
― potrafi udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej
― potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych
― potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych
― ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
― potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, czynnie uczestniczyć w debacie, a dla specjalności nauczycielskich także: posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu
― potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową
― potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole pełniąc różne role
― potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) oraz analizować własne działania i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji
― ma umiejętności językowe w zakresie studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadkach trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów; wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego; inicjowania działania na rzecz interesu publicznego; myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy; odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu;
w szczególności:
― ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności
― jest przekonany o znaczeniu wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd poszukuje wiedzy, a w przypadku problemów – zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii
― ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie
― wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski oraz jest gotów do budowania relacji opartych na zaufaniu w miejscu prowadzonej działalności pedagogicznej
― jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy
― jest świadomy wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka oraz etyki badań naukowych
― ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotów do budowania umiejętnej współpracy i dobrej atmosfery dla komunikacji z całą społecznością szkolną oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog
― ma świadomość wagi uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz poczucie odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego.