Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania WS-3F-ZZZ
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wiedza z zakresu poszczególnych faz rozwojowych dziecka oraz występujących na tym tle nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnym i społecznym. Obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10, ICD 11 i DSM V. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania, w tym: upośledzenia umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe zaburzeń rozwoju, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia funkcjonowania społecznego, specyficzne zaburzenia rozwoju mowy, specyficzne zaburzenia w rozwoju umiejętności szkolnych, specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych, zaburzenia hiperkinetyczne, zaburzenia tikowe, zaburzenia odżywiania, zaburzenia afektywne, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych. Zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi. Wprowadzenie w podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej, terapii rodzin. Jednostki chorobowe - zaburzenia zachowania m.in.: zespół opozycyjno-buntowniczy, zaburzenia emocjonalne rozwijające się w dzieciństwie (zaburzenia lękowe, lęk przed separacją, lęk społeczny, nieorganiczne zaburzenia snu, tiki, moczenie się nocne nieorganiczne), zaburzenia jedzenia i odżywiania się, zaburzenia osobowości, zaburzenia hiperkinetyczne (ADHD), alkoholowy Zespół Płodowy FAS, zaburzenia afektywne u dzieci i młodzieży.
W cyklu 2023Z:
Wiedza z zakresu poszczególnych faz rozwojowych dziecka oraz występujących na tym tle nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnym i społecznym. Obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10, ICD 11 i DSM V. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania, w tym: upośledzenia umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe zaburzeń rozwoju, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia funkcjonowania społecznego, specyficzne zaburzenia rozwoju mowy, specyficzne zaburzenia w rozwoju umiejętności szkolnych, specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych, zaburzenia hiperkinetyczne, zaburzenia tikowe, zaburzenia odżywiania, zaburzenia afektywne, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych. Zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi. Wprowadzenie w podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej, terapii rodzin. Jednostki chorobowe - zaburzenia zachowania m.in.: zespół opozycyjno-buntowniczy, zaburzenia emocjonalne rozwijające się w dzieciństwie (zaburzenia lękowe, lęk przed separacją, lęk społeczny, nieorganiczne zaburzenia snu, tiki, moczenie się nocne nieorganiczne), zaburzenia jedzenia i odżywiania się, zaburzenia osobowości, zaburzenia hiperkinetyczne (ADHD), alkoholowy Zespół Płodowy FAS, zaburzenia afektywne u dzieci i młodzieży. |
W cyklu 2023Zn:
Wiedza z zakresu poszczególnych faz rozwojowych dziecka oraz występujących na tym tle nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnym i społecznym. Obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10, ICD 11 i DSM V. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania, w tym: zaburzenia hiperkinetyczne, zaburzenia tikowe, zaburzenia odżywiania, zaburzenia afektywne, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych. Zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi. Wprowadzenie w podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej, terapii rodzin. Jednostki chorobowe - zaburzenia zachowania m.in.: zespół opozycyjno-buntowniczy, zaburzenia emocjonalne rozwijające się w dzieciństwie (zaburzenia lękowe, lęk przed separacją, lęk społeczny, nieorganiczne zaburzenia snu, tiki, moczenie się nocne nieorganiczne), zaburzenia jedzenia i odżywiania się, zaburzenia osobowości, zaburzenia hiperkinetyczne (ADHD), alkoholowy Zespół Płodowy FAS, zaburzenia afektywne u dzieci i młodzieży. |
W cyklu 2024Z:
Wiedza z zakresu poszczególnych faz rozwojowych dziecka oraz występujących na tym tle nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnym i społecznym. Obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10, ICD 11 i DSM V. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania, w tym: upośledzenia umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe zaburzeń rozwoju, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia funkcjonowania społecznego, specyficzne zaburzenia rozwoju mowy, specyficzne zaburzenia w rozwoju umiejętności szkolnych, specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych, zaburzenia hiperkinetyczne, zaburzenia tikowe, zaburzenia odżywiania, zaburzenia afektywne, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych. Zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi. Wprowadzenie w podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej, terapii rodzin. Jednostki chorobowe - zaburzenia zachowania m.in.: zespół opozycyjno-buntowniczy, zaburzenia emocjonalne rozwijające się w dzieciństwie (zaburzenia lękowe, lęk przed separacją, lęk społeczny, nieorganiczne zaburzenia snu, tiki, moczenie się nocne nieorganiczne), zaburzenia jedzenia i odżywiania się, zaburzenia osobowości, zaburzenia hiperkinetyczne (ADHD), alkoholowy Zespół Płodowy FAS, zaburzenia afektywne u dzieci i młodzieży. |
W cyklu 2024Zn:
Wiedza z zakresu poszczególnych faz rozwojowych dziecka oraz występujących na tym tle nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnym i społecznym. Obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10, ICD 11 i DSM V. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania, w tym: upośledzenia umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe zaburzeń rozwoju, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia funkcjonowania społecznego, specyficzne zaburzenia rozwoju mowy, specyficzne zaburzenia w rozwoju umiejętności szkolnych, specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych, zaburzenia hiperkinetyczne, zaburzenia tikowe, zaburzenia odżywiania, zaburzenia afektywne, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych. Zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi. Wprowadzenie w podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej, terapii rodzin. Jednostki chorobowe - zaburzenia zachowania m.in.: zespół opozycyjno-buntowniczy, zaburzenia emocjonalne rozwijające się w dzieciństwie (zaburzenia lękowe, lęk przed separacją, lęk społeczny, nieorganiczne zaburzenia snu, tiki, moczenie się nocne nieorganiczne), zaburzenia jedzenia i odżywiania się, zaburzenia osobowości, zaburzenia hiperkinetyczne (ADHD), alkoholowy Zespół Płodowy FAS, zaburzenia afektywne u dzieci i młodzieży. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie procesy rozwoju biologicznego i fizycznego, poznawczego oraz społecznego i osobowościowego dzieci. Zna kryteria zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania rozwijających się w niemowlęctwie, wczesnym dzieciństwie i dzieciństwie. Posiada wiedzę dotyczącą poznawczych, fizjologicznych i psychospołecznych konsekwencji zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania.
Zna sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, w tym w pracy opiekuńczo-wychowawczej, ze szczególnym uwzględnieniem działań diagnostycznych wybranych zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę w celu zaplanowania sesji konsultacyjno-diagnostycznej. Potrafi zastosować poznane techniki i narzędzia diagnostyczne. Potrafi dobrać odpowiednie techniki diagnostyczne i terapeutyczne w zależności od indywidualnych potrzeb klienta i jego fizycznego i psychospołecznego funkcjonowania. Potrafi skonstruować strategię pracy z dzieckiem oraz jego rodziną. Potrafi zastosować poznane techniki terapeutyczne w kontakcie indywidualnym i grupowym.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych niezbędnych w pracy z dziećmi z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzinami. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) oraz analizować własne działania i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji.
Potrafi rozpoznać sytuację zagrożeń wśród uczniów, w tym sytuacje związane z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych, uzależnieniem behawioralnym, zachowaniami o charakterze samouszkodzeń, zaburzeniami zachowania, zaburzeniami odżywiania, zaburzeniami afektywnymi.
Kompetencje społeczne
Potrafi dokonać krytycznej analizy własnego postępowania podczas prowadzenia procesu diagnostycznego i działań terapeutyczno-interwencyjnych w ramach pracy z dzieckiem z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania.
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej z zakresu diagnozy i wsparcia dziecka z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania.
Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania oraz zapewnienia im wsparcia i pomocy.
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin pisemny
Ćwiczenia- przygotowanie warsztatu na podany temat dotyczący zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania
Literatura
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (red.). (2022). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. PWN. Warszawa
Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa
Gałecki, P.(red.).(2022). Psychiatria. Badanie stanu psychicznego ICD-11. Tom I i II. Wrocław: Edra Urban&Partner.
Heszen-Cielińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia. PWN. Warszawa
Zawadzka, B., Łączka, T. (red.) (2017). Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce. Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego. Kielce
Kazdin, A., E., W, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków
Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Fraszka. Warszawa
Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa.
Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa
Borkowska, A., Domańska, Ł. (2012). Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN. Warszawa
Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk
Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 19 czerwca 2019 r.w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień
USTAWA z dnia 17 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2469)
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego.
ZARZĄDZENIE Nr 7/2020/DSOZ PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z dnia 16 stycznia 2020 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień
Artykuły: https://scholar.google.pl
W cyklu 2023Z:
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (red.). (2022). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. PWN. Warszawa |
W cyklu 2023Zn:
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (red.). (2022). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. PWN. Warszawa |
W cyklu 2024Z:
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (red.). (2022). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. PWN. Warszawa |
W cyklu 2024Zn:
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (red.). (2022). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. PWN. Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Cel zrównoważonego rozwoju nr 4 Wkład pracy studenta: 15h - godziny kontaktowe warsztat 15h - godziny kontaktowe - wykład 15h - praca własna (analiza rekomendowanej literatury, przygotowanie się na egzamin pisemny) metody kształcenia: prezentacja, wykład, dyskusja kierowana, praca w grupach, analiza przypadków; 10h - praca własna (przygotowanie warsztatu na podany temat) metody kształcenia: prezentacja, wykład, dyskusja kierowana, praca w grupach, analiza przypadków; |
W cyklu 2023Zn:
Cel zrównoważonego rozwoju nr 4 Wkład pracy studenta: 15h - godziny kontaktowe - wykład 15h - praca własna (analiza rekomendowanej literatury, przygotowanie się na egzamin pisemny) metody kształcenia: prezentacja, wykład, dyskusja kierowana, praca w grupach, analiza przypadków; |
W cyklu 2024Z:
Cel zrównoważonego rozwoju nr 4 Wkład pracy studenta ćwiczenia 15h - godziny kontaktowe ćwiczenia 10h - praca własna (przygotowanie prezentacji na podany temat) metody kształcenia: prezentacja, wykład, dyskusja kierowana, praca w grupach, analiza przypadków; Cel zrównoważonego rozwoju nr 4 Wkład pracy studenta wykład: 15h - godziny kontaktowe - wykład 15h - praca własna (analiza rekomendowanej literatury, przygotowanie się na egzamin pisemny) |
W cyklu 2024Zn:
Cel zrównoważonego rozwoju nr 4 Wkład pracy studenta ćwiczenia 15h - godziny kontaktowe ćwiczenia 10h - praca własna (przygotowanie prezentacji na podany temat) metody kształcenia: prezentacja, wykład, dyskusja kierowana, praca w grupach, analiza przypadków; Cel zrównoważonego rozwoju nr 4 Wkład pracy studenta wykład: 15h - godziny kontaktowe - wykład 15h - praca własna (analiza rekomendowanej literatury, przygotowanie się na egzamin pisemny) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: