Wprowadzenie do pracy socjalnej WS-3F-WSP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Temat zawodu pracownika socjalnego, a w szczególności: etyki, zadań, roli oraz funkcji, jakie pełni w instytucjach pomocy społecznej i w środowisku lokalnym, poznanie struktury instytucjonalnej pomocy społecznej oraz rodzajów świadczeń pieniężnych i niepieniężnych z Ośrodków Pomocy Społecznej, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Zagadnienia: historia i geneza pracy socjalnej, związki pracy socjalnej z pedagogiką i z innymi naukami, podstawowe pojęcia związane z pracą socjalną: opieka, pomoc, wsparcie, przedmiot i zakres pracy socjalnej, wartości i zasady w pracy socjalnej, minimum socjalne i minimum egzystencji, metody pracy socjalnej, Ustawa o pomocy społecznej: przesłanki pomocy społecznej, definicję pracy socjalnej, rodzaje świadczeń pomocy społecznej, podstawowe pojęcia zawarte w ustawie, zadania pomocy społecznej.
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 1: Wyeliminować ubóstwo we wszystkich jego formach na całym świecie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice oraz pracy socjalnej.
Ma podstawową wiedzę na temat różnych środowisk w działalności opiekuńczo-wychowawczej, a także wiedzę na temat relacji między tymi środowiskami.
Zna sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej oraz pracy socjalnej niezbędne do postawienia diagnozy prowadzącej do utworzenia planu pomocy osobom zgłaszającym się do Ośrodków Pomocy Społecznej.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji sytuacji i zjawisk społecznych odnoszących się do przesłanek związanych z udzielaniem pomocy społecznej, analizuje je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz ich powiązania z różnymi obszarami działalności socjalnej.
Potrafi animować rozwój uczestników procesów pedagogicznych i socjalnych oraz wspierać ich samodzielność, rozwijać kreatywność i umiejętność krytycznego myślenia, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i dążenia do usamodzielnienia się.
Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi odnoszącymi się do Kodeksu Etycznego Pracownika Socjalnego w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne dotyczące pomocy grupom wykluczonym i marginalizowanym, przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych i socjalnych.
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w wykonywaniu zadań związanych z organizowaniem wsparcia społecznego, w tym instytucjonalnego odnoszącego się do dziecka, seniora i innych członków rodziny oraz osób z niepełnosprawnością.
Kompetencje społeczne
Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki i wsparcia oraz jest gotów(-owa) do budowania relacji opartych na zaufaniu w miejscu prowadzonej działalności pedagogicznej.
Jest gotów(-owa) do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej pracownika socjalnego, dbałości o dorobek i tradycję zawodu pedagoga i pracownika socjalnego oraz kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka.
Jest gotów(-owa) do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, jest gotów do budowania umiejętnej współpracy i dobrej atmosfery w miejscu pracy oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
Jest gotów(-owa) do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji.
Jest gotów(-owa) do wypełniania zobowiązań społecznych wobec dziecka, rodziny, instytucji działających na rzecz praw dziecka, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego dziecka, inicjowania działania na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Jest gotów(-owa) do okazywania empatii klientom pomocy społecznej oraz zapewniania im wsparcia i pomocy.
Literatura
W cyklu 2023Z:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bojanowska Elżbieta, Chaczko Krzysztof, Krzyszkowski Jerzy, Zdebska Ewelina (red.). (2022). Pomoc społeczna : idea - rozwój – instytucje. Warszawa: PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2023Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Smolińska-Theiss B. (1994). Źródła pracy socjalnej. Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" nr 5. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (2012). W kręgu pracy socjalnej. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bojanowska Elżbieta, Chaczko Krzysztof, Krzyszkowski Jerzy, Zdebska Ewelina (red.). (2022). Pomoc społeczna : idea - rozwój – instytucje. Warszawa: PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2024Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Smolińska-Theiss B. (1994). Źródła pracy socjalnej. Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" nr 5. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (2012). W kręgu pracy socjalnej. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
1. METODY KSZTAŁCENIA 2 punkt ECTS |
W cyklu 2023Zn:
1. METODY KSZTAŁCENIA 2 punkt ECTS |
W cyklu 2024Z:
1. METODY KSZTAŁCENIA 2 punkt ECTS |
W cyklu 2024Zn:
1. METODY KSZTAŁCENIA 2 punkt ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: