Wybrane instytucje wsparcia dziecka i rodziny WS-3F-WIR
TREŚCI PROGRAMOWE:
Instytucje uzupełniające/kompensujące funkcje rodziny tzn. szkoły, internaty, bursy, świetlice szkolne, ośrodki szkolno-wychowawcze, świetlice środowiskowe oraz instytucje pieczy zastępczej (cele, zadania, struktura). Omówienie roli nauczyciela, wychowawcy, opiekuna w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów, wychowanków w instytucjach uzupełniających funkcje rodziny. Zasady współpracy w ramach instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny.
W cyklu 2023Z:
Definiowanie pojęcia „wsparcie”. Elementy wsparcia społecznego |
W cyklu 2023Zn:
Definiowanie pojęcia „wsparcie”. Elementy wsparcia społecznego |
W cyklu 2024Zn:
Instytucje uzupełniające/kompensujące funkcje rodziny tzn. szkoły, internaty, bursy, świetlice szkolne oraz instytucje pieczy zastępczej (cele, zadania, struktura). Omówienie roli nauczyciela, wychowawcy, opiekuna w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów, wychowanków w instytucjach uzupełniających funkcje rodziny. Zasady współpracy w ramach instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma zaawansowaną wiedzę na temat organizowania wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.
Ma poszerzoną wiedzę o strukturze funkcjach różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych.
Umiejętności
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) oraz analizować własne działania i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji.
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w wykonywaniu zadań związanych z organizowaniem wsparcia społecznego, w tym instytucjonalnego odnoszącego się do dziecka, seniora i innych członków rodziny oraz osób z niepełnosprawnością.
Kompetencje społeczne
Zna i rozumie znaczenie współpracy w procesie wychowawczym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Jest gotów(-owa) do uznawania znaczeniu wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd poszukuje wiedzy, a w przypadku problemów – zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii.
Jest gotów(-owa) do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej, dbałości o dorobek i tradycję zawodu pedagoga oraz kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka.
Jest gotów(-owa) do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. |
W cyklu 2023Zn:
Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. |
W cyklu 2024Z:
Krajewska, B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, |
W cyklu 2024Zn:
Badora, S. (2009). Przeciw sieroctwu. Zapobieganie, opieka, pomoc instytucjonalna. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zróżnicowane metody kształcenia/uczenia się, w tym: Liczba punktów ECTS – 2. |
W cyklu 2023Zn:
W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zróżnicowane metody kształcenia/uczenia się, w tym: Liczba punktów ECTS – 2. |
W cyklu 2024Z:
W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zróżnicowane metody kształcenia/uczenia się, w tym: - ćwiczenia, NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe Liczba punktów ECTS – 2. |
W cyklu 2024Zn:
W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane będą zróżnicowane metody kształcenia/uczenia się, w tym: - prezentacja w parach, - dyskusja, - indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami - godziny kontaktowe - 9h - samodzielna lektura tekstów - 15h - przygotowanie prezentacji - 10h - przygotowanie do prezentacji projektu -10h 1. Aktywność na zajęciach podczas prezentacji innych grup studentów – 20% 2. Prezentacja na zajęciach: 60% oceny. 3. Aktywność na zajęciach podczas pracy indywidualne/w parach/w grupach 20% |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: