Warsztat pracy asystenta rodziny WS-3F-WAR
TREŚCI PROGRAMOWE:
Problematyka związana z asystenturą rodziny (założenia i modele). Zadania, cele oraz metody ich osiągania w pracy asystenta rodziny. Etapy pracy i dokumentacja w pracy przez asystenta rodziny. Komunikacja z rodzinami i ze specjalistami.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma zaawansowaną wiedzę na temat organizowania wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.
Ma poszerzoną wiedzę o strukturze i funkcjach różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych oraz alternatywnych form edukacji.
Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania, ich prawidłowości i zakłóceń.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad, norm etycznych i dobrych praktyk w działalności opiekuńczo-wychowawczej asystenta rodziny.
Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności opiekuńczo-wychowawczej asystenta rodziny.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę w celu zaproponowania rozwiązania problemów opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych. Potrafi podejmować działania naprawcze, zarówno w warunkach rozpoznanych, jak i nie w pełni przewidywalnych.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań badawczych związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej.
Potrafi animować rozwój uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność, rozwijać kreatywność i umiejętność krytycznego myślenia, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie, rozbudzać i rozwijać zainteresowania wychowanków, skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych.
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w wykonywaniu zadań związanych z organizowaniem wsparcia społecznego, w tym instytucjonalnego odnoszącego się do dziecka, seniora i innych członków rodziny oraz osób z niepełnosprawnością.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd poszukuje wiedzy, a w przypadku problemów – zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, jest gotowy do współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: