Trening umiejętności tutorskich WS-3F-TUT
TREŚCI PROGRAMOWE:
Tutoring – wprowadzenie teoretyczne oraz dobre praktyki tutorskie w Polsce i na świecie. Profil kompetencyjny tutora. Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela. Tutoring szkolny – jak przez dialog rozwijać ucznia i motywować go do nauki. Nabywanie nowych kompetencji i rozwijanie umiejętności nauczyciela - wychowawcy w celu efektywnego prowadzenia kształcenia tutoringowego. Nabycie umiejętności pracy z dzieckiem ze względu na jego słabe i mocne strony. Dyrektywy pedagogiczne kierowane pod adresem nauczyciela-tutora pragnącego rozwijać zainteresowania dziecięce oraz stwarzać warunki do rozwijania zainteresowań wychowanka.
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: Tutoring – wprowadzenie teoretyczne oraz dobre praktyki tutorskie w Polsce i na świecie. Profil kompetencyjny tutora. Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela. Tutoring szkolny – jak przez dialog rozwijać ucznia i motywować go do nauki. Nabywanie nowych kompetencji i rozwijanie umiejętności nauczyciela - wychowawcy w celu efektywnego prowadzenia kształcenia tutoringowego. Nabycie umiejętności pracy z dzieckiem ze względu na jego słabe i mocne strony. Dyrektywy pedagogiczne kierowane pod adresem nauczyciela-tutora pragnącego rozwijać zainteresowania dziecięce oraz stwarzać warunki do rozwijania zainteresowań wychowanka. |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: Tutoring – wprowadzenie teoretyczne oraz dobre praktyki tutorskie w Polsce i na świecie. Profil kompetencyjny tutora. Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela. Tutoring szkolny – jak przez dialog rozwijać ucznia i motywować go do nauki. Nabywanie nowych kompetencji i rozwijanie umiejętności nauczyciela - wychowawcy w celu efektywnego prowadzenia kształcenia tutoringowego. Nabycie umiejętności pracy z dzieckiem ze względu na jego słabe i mocne strony. Dyrektywy pedagogiczne kierowane pod adresem nauczyciela-tutora pragnącego rozwijać zainteresowania dziecięce oraz stwarzać warunki do rozwijania zainteresowań wychowanka. |
W cyklu 2024Z:
• Wyjaśnienie podstawowych terminów związanych z problematyką tutoringu, sposobów pracy na zajęciach oraz z podopiecznymi. |
W cyklu 2024Zn:
• Wyjaśnienie podstawowych terminów związanych z problematyką tutoringu, sposobów pracy na zajęciach oraz z podopiecznymi. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie podział na konwencjonalne i niekonwencjonalne metody prowadzenia zajęć, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod typowych dla rodzaju zajęć.
Zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu.
Zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.
Umiejętności
Potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb wychowanków materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Potrafi obserwować i rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia podopiecznych - wychowanków oraz projektować i prowadzić działania wspierające ich integralny rozwój, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym.
Potrafi tworzyć sytuacje wychowawcze motywujące uczniów do pracy nad sobą.
Potrafi udzielać informacji zwrotnych służących stymulowaniu innych w ich pracy nad własnym rozwojem.
Potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym.
Jest gotów(-owa) do rozwijania u wychowanków ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.
Jest gotów(-owa) do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu.
Jest gotów(-owa) do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Dziedziczak-Foltyn A., Karpińska-Musiał B., Sarnat-Ciastko A., (2020), Tutoring drogą do doskonałości akademickiej, Gdańsk: Impuls
Szala, M., Fingas, B., Czekierda, P., Tutoring. Teoria praktyka studia przypadków; Warszawa: Wolters-Kluwer
Sarnat-Ciastko, A., (2016), Tutoring w polskiej szkole, Warszawa: Difin
Panońko, M., Karpińska-Musiał B.,(2018), Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków, Warszawa: Wolters-Kluwer
Literatura uzupełniająca:
Carson, R., (2003), Poskramianie swojego gremlina, Katowice: KOS;
Mietzel, G., ( 2002), Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli; Gdańsk: GWP;
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
aktywny udział w zajęciach i sporządzenie raportu z procesu tutorskiego- 45 h |
W cyklu 2023Zn:
aktywny udział w zajęciach i sporządzenie raportu z procesu tutorskiego- 45 h |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: pogadanka, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza przypadków, karty pracy, prezentacja multimedialna, |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: pogadanka, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza przypadków, karty pracy, prezentacja multimedialna, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: