Sesja tutoringowa WS-3F-STU
TREŚCI PROGRAMOWE:
Projektowanie oraz przeprowadzanie sesji z osobą tutorowaną, dynamika, kierunek, sposób interakcji oraz otwartość na manifestowane potrzeby tutorowanego w trakcie sesji tutoringowej, składowe prawidłowej sesji tutorskiej, problematyka schematu sesji tutoringowej, jego uwzględnianie zarówno podczas wstępnego planowania, realizowania, jak i modyfikowania kwestii podejmowanych podczas poszczególnych sesji tutorskich, kompetencje tutorskie implementowane podczas sesji tutoringowej.
W cyklu 2024L:
1. Miejsce sesji tutoringowej w pracy tutora. Dyskusja grupowa. |
W cyklu 2024Ln:
1. Miejsce sesji tutoringowej w pracy tutora. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna założenia i strukturę sesji tutoringowej jako spotkania ukierunkowanego na wspieranie w procesie edukacyjnym, a także zasady jego projektowania i dostosowywania jego kształtu do potrzeb odbiorców.
Zna i rozumie zakres kompetencji tutorskich implementowanych podczas realizacji sesji oraz sposoby ich doskonalenia w procesie kształcenia formalnego i pozaformalnego.
Umiejętności
Potrafi przeprowadzić poprawną merytorycznie i wartościową rozwojowo sesję tutoringową, wdrożyć działania adekwatne do oczekiwań uczestnika sesji tutorskiej oraz zachowań tzw. „trudnych uczestników”, a także zastosować strategie wychodzenia z sytuacji impasu.
Potrafi zbudować relację tutoringową, uwzględniającą indywidualne potrzeby tutorowanych, cele procesów rozwojowych, identyfikację zasobów, zmianę przekonań oraz umożliwiającą pozyskiwanie nowych kompetencji, wspierać tutorowanego w procesie zaspokajania jego spersonalizowanych potrzeb edukacyjnych oraz udzielić informacji zwrotnej.
Potrafi, wykorzystując wyniki autodiagnozy oraz informację zwrotną od innych osób samodzielne zaplanować pozyskiwanie i poszerzanie kompetencji tutoringowych, uwzględniając różne rodzaje źródeł i dokonując krytycznej analizy ich jakości.
Kompetencje społeczne
Jest gotów (-owa) do poddawania refleksji, samoocenie i racjonalnej krytyce posiadanych i pozyskiwanych w trakcie zajęć na uczelni oraz aktywności samokształceniowej kompetencji tutorskich, zwłaszcza tych implementowanych podczas sesji.
Jest gotów (-owa) do implementacji uniwersalnych zasad profesjonalnej i etycznej realizacji działań tutorskich oraz podejmowania refleksji nad dylematami etycznymi towarzyszącymi realizacji ich realizacji.
Jest gotów (-owa) do budowania relacji opartych na wzajemnym zaufaniu i empatii pomiędzy tutorem a uczestnikami procesów edukacyjnych.
Literatura
Literatura:
• Baranowska Aneta, (2019), Tutoring jako metoda pracy z dzieckiem nieśmiałym. studium przypadku, ZESZYTY NAUKOWE WSG, t. 35 nr 4, s. 171-182.
• Brzozowski Tomasz, (2017), Tutoring jako alternatywna metoda edukacji, PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ – EDUKACJA, nr 13, s. 291-303.
• Czyżewska Monika, i inni, (2022), Kompetencje tutorów akademickich – badania wśród uczestników projektu „Mistrzowie dydaktyki” - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, Nr 2(50).
• Dziedziczak-Foltyn A., Karpińska-Musiał B., Sarnat-Ciastko A., (2020), Tutoring drogą do doskonałości akademickiej, Gdańsk: Impuls.
• Karpińska-Musiał B., Panońko, M., (2018), Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków, Warszawa: Wolters-Kluwer.
• Kolasa Dagmara, (2022), Nie metoda, nie technika, ale raczej podejście do pracy z drugim człowiekiem – tutoring oczami tutora, Przegląd Pedagogiczny, nr 2, s. 122–143.
• Sarnat-Ciastko, A., (2016), Tutoring w polskiej szkole, Warszawa: Difin
• Szala, M., Fingas, B., Czekierda, P., Tutoring. Teoria praktyka studia przypadków; Warszawa: Wolters-Kluwer.
W cyklu 2024L:
• Brdulak J i inni, (2023) Model tutoringu w kształceniu akademickim, Warszawa: Ministerstwo Edukacji i Nauki. |
W cyklu 2024Ln:
• Brdulak J i inni, (2023) Model tutoringu w kształceniu akademickim, Warszawa: Ministerstwo Edukacji i Nauki. |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: pogadanka, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza przypadków, karty pracy, prezentacja multimedialna, esej. |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia: pogadanka, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza przypadków, karty pracy, prezentacja multimedialna, esej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: