Rodzina - teorie, modele, przemiany WS-3F-RTM
TREŚCI PROGRAMOWE:
Rodzina jako instytucja, grupa społeczna, system, środowisko, w perspektywie historycznej oraz różnych dyscyplin naukowych. Różne formy rodziny i współczesne modele życia rodzinnego. Przemiany rodziny w różnych dyskursach. Rozwój rodziny.
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest zdobycie oraz uporządkowanie wiedzy przez studentów i studentki, na temat rodziny – uczestnika i odbiorcy oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych; |
W cyklu 2023Zn:
Celem zajęć jest zdobycie oraz uporządkowanie wiedzy przez studentów i studentki, na temat rodziny – uczestnika i odbiorcy oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych; |
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest zdobycie oraz uporządkowanie wiedzy przez studentów i studentki, na temat rodziny – uczestnika i odbiorcy oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych; |
W cyklu 2024Zn:
Celem zajęć jest zdobycie oraz uporządkowanie wiedzy przez studentów i studentki, na temat rodziny – uczestnika i odbiorcy oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych; |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 5: Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt
Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o rodzinie jako instytucji, grupie społecznej, systemie, środowisku.
Ma podstawową wiedzę o różnych modelach życia rodzinnego, ich uwarunkowaniach i przemianach.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych związanych z życiem rodzinnym. Analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz zaproponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, czynnie uczestniczyć w debacie. Potrafi dokonać obserwacji i analizy wybranych kwestii politycznych i prawnych.
Potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole, pełniąc różne role.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Jabłonowski D., Ostasz L. (2001), Zarys wiedzy o rodzinie, małżeństwie, kohabitacji i konkubinacie. Perspektywa antropologii kulturowej i ogólnej, Adiaphora, Olsztyn s. 149-191 Wybrane raporty CBOS, GUS, EU Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Zn:
Boguszewski, R. (2019). Rodzina – jej znaczenie i rozumienie. Komunikat z badań. Warszawa: CBOS. DODATKOWO: |
W cyklu 2024Z:
Jabłonowski D., Ostasz L. (2001), Zarys wiedzy o rodzinie, małżeństwie, kohabitacji i konkubinacie. Perspektywa antropologii kulturowej i ogólnej, Adiaphora, Olsztyn s. 149-191 Wybrane raporty CBOS, GUS, EU Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Boguszewski, R. (2019). Rodzina – jej znaczenie i rozumienie. Komunikat z badań. Warszawa: CBOS. DODATKOWO: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: