Piecza zastępcza WS-3F-PZA
TREŚCI PROGRAMOWE:
Opieka zastępcza (typy rodzin zastępczych, kwalifikacje dziecka do adopcji, wynagrodzenia dla rodzin zastępczych). Rola państwa i organizacji społecznych w opiece nad dzieckiem, rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze (ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, rodzina zastępcza, rodzina adopcyjna, rodzinne placówki socjalizacyjne, placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze, rodzinne pogotowie opiekuńcze, placówka socjalizacyjne, wioski dziecięce w Polsce, dom młodzieży SOS, wspólnota mieszkaniowa SOS, mieszkania nadzorowane). Współczesne problemy adopcji. Bariery w funkcjonowaniu opieki zastępczej. Rola organizacji, fundacji, stowarzyszeń rządowych i pozarządowych krajowych oraz międzynarodowych w opiece nad dziećmi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej związaną z pieczą zastępczą.
Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych.
Ma zaawansowaną wiedzę na temat organizowania wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.
Ma podstawową wiedzę na temat różnych środowisk opiekuńczo-wychowawczych, a także wiedzę na temat relacji między tymi środowiskami.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk związanych z niewypełnianiem funkcji opiekuńczo-wychowawczych, zaniedbań środowiskowych, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku.
Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne. Przewiduje skutki konkretnych działań opiekuńczych.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
Jest gotów(-owa) do nawiązywania aktywnego i opartego na zaufaniu kontaktu z pracownikami instytucji opiekuńczo-wychowawczych, uzyskuje informacje na temat aktualnej oferty placówek.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny.
Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie w aspekcie opieki zastępczej.
Jest wrażliwy(-a) na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy(-a) do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w sytuacji dziecka przysposobionego.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: