Pedagogika społeczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej WS-3F-PSO
TREŚCI PROGRAMOWE:
Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, społeczeństwo wiedzy, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI). Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, środowisko lokalne. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo. Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodyka pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki. Problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej. Zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami.
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE Ćwiczenia: |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE Ćwiczenia: |
W cyklu 2024Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 1: Wyeliminować ubóstwo we wszystkich jego formach na całym świecie
Cel 9: Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
Cel 10: Zmniejszyć nierówności w krajach i między krajami
Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Cel 2: Zero głodu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej, tj.: środowisko, wychowanie, kultura, rozwój, wsparcie, opieka, diagnoza środowiskowa, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły ludzkie, empowerment.
Zna środowiska wychowawcze. Wie, jaka jest ich struktura rozwój i zmieniające się konteksty funkcjonowania. Zna i charakteryzuje instytucje edukacyjne, wychowawcze, kulturalne, pomocowe funkcjonujące w środowisku lokalnym.
Zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji, rozwiązywanie konfliktów w grupie wychowawczej, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki, problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.
Potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do podejmowania działań na rzecz osób wymagających wsparcia.
Jest gotów(-owa) do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej.
Literatura
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Raporty: |
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Raporty: |
W cyklu 2024L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Raporty: |
W cyklu 2024Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Raporty: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
NAKŁAD PRACY SATUDENTA: |
W cyklu 2023Ln:
NAKŁAD PRACY SATUDENTA: |
W cyklu 2024L:
NAKŁAD PRACY SATUDENTA: |
W cyklu 2024Ln:
NAKŁAD PRACY SATUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: