Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole WS-3F-PRW
TREŚCI PROGRAMOWE:
Ogólne założenia dotyczące systemu edukacji. Założenia dotyczące opieki i wychowania w szkole. Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej. Organizowanie pracy świetlicy. Innowacyjność w pracy świetlicy szkolnej. Samorządność wychowanków. Relacje interpersonalne w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Pedagog szkolny – kształcenie, doskonalenie – refleksyjna praktyka. Rozwój kompetencji kluczowych w ramach pracy opiekuńczo-wychowawczej. Edukacja włączająca a praca opiekuńczo-wychowawcza. Kompetencje opiekuna-wychowawcy w poszukiwaniu dobrego pedagoga, opiekuna, wychowawcy. Standardy ochrony małoletnich.
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, o celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole.
Ma uporządkowaną wiedzę o rozwiązaniach merytorycznych i metodycznych z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole, a także wiedzę na temat norm i procedur stosowanych w pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole.
Ma uszczegółowiona wiedzę na temat roli nauczyciela wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów.
Ma wiedzę o pracy pedagoga szkolnego, wychowawcy świetlicy oraz o pracy w innych placówkach związanych z działalnością opiekuńczą, socjalną i wychowawczą.
Zna i rozumie warsztat pracy pedagoga/wychowawcy. Konieczność analizy i oceny własnej pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Zna i rozumie merytoryczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole. Dobre praktyki – dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale.
Umiejętności
Potrafi rozwiązywać problemy pedagogiczne występujące w szkole, prognozować przebieg ich rozwiązywania, przewidywać skutki planowanych działań, organizować i realizować działania pedagogiczne, w tym działania oparte o kompetencje kluczowe, dokonywać analizy wspomnianych działań ukierunkowanej na ich modyfikację oraz eksperymentować w obszarze praktyki szkolnej.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki pracy w szkole. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
Jest gotów do podejmowania działań i decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej.
Kryteria oceniania
- aktywność i zaangażowanie studentów w czasie rzeczywistym na zajęciach,
- praca zespołowa na zajęciach,
- przygotowanie konspektu zajęć na ocenę,
- realizacja zajęć o charakterze indywidualnym i grupowym,
- prowadzenie dyskusji,
- analiza studium przypadku.
Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)
Ćwiczenia - 15
Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 15
Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 0,5
Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)
Przygotowanie się do ćwiczeń - 30
Studiowanie literatury - 15
Łączna liczba godzin niekontaktowych 45
Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 1,5
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2
Literatura
1. Gajewska G., (2020). Współczesne tendencje, problemy i wyzwania w opiece i wychowaniu. Wydawnictwo Impuls.
2. Górka-Strzałkowska A., (2021). Szkoła dobra na wszystko. Funkcje opiekuńczo-wychowawcze szkoły w Warce. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
3, Przecławska A., Wiłkomirska A., (2010). Między nieuchronnością a możliwością - wychowanie w warunkach zmiany. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
4. King G., (2004). Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Wydawnictwo GWP.
5. Domagała-Kręcioch A., (2021). Pedagog szkolny. Homo viator w labiryncie życia szkolnego. Wydawnictwo Impuls.
6. Łukasik J., Jagielska K., Sołecki R., (2013). Nauczyciel, wychowawca, pedagog. Szkolne wyzwania. Wydawnictwo Jedność.
7. Matyjas B., (2005). Problemy teorii i praktyki opiekuńczej. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
8. Sowisło M., (2007). Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela-wychowawcy. Wydawnictwo Impuls.
9. Jundziłła E., Pawłowską R., (2008). Pedagogiką opiekuńcza. przeszłość-terażniejszość--przyszłość. Wydawnictwo Harmonia.
10. Kirenko J., Zubrzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D., (2012). Wychowawcza rola szkoły. Wydawnictwo UMCS.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) |
W cyklu 2024Zn:
- aktywność i zaangażowanie studentów w czasie rzeczywistym na zajęciach Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: