Profilaktyka w pracy opiekuńczo-wychowawczej WS-3F-PPO
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wiedza z zakresu oddziaływań profilaktycznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Profilaktyka – definicje, rodzaje (uniwersalna, wskazująca, selektywna). Profilaktyka zachowań ryzykownych – nowe technologie, substancje psychoaktywne. Kryteria działań profilaktycznych – poziomy profilaktyki, stopnie zagrożenia, strategie profilaktyczne. Tworzenie programów profilaktycznych. Skuteczność poszczególnych strategii profilaktycznych. Wdrażanie programów profilaktycznych. Ewolucja działań profilaktycznych. Szkolne programy profilaktyczne. Standardy jakości programów profilaktycznych. Odpowiedzialność i krytyczne myślenie wychowanków. Błędy podczas wdrażania i planowania programów profilaktycznych. Ewaluowanie programów profilaktycznych. Rezultaty miękkie i twarde, dobór wskaźników według zasady SMART. Techniki i metody ewaluacyjne.
W cyklu 2024L:
Profilaktyka – definicje, rodzaje (uniwersalna, wskazująca, selektywna). |
W cyklu 2024Ln:
Profilaktyka – definicje, rodzaje (uniwersalna, wskazująca, selektywna). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego, w których realizowane są oddziaływania profilaktyczne, ze szczególnym uwzględnieniem placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą procedur, strategii, technik i narzędzi stosowanych w oddziaływaniach profilaktycznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Zna procedury i kryteria tworzenia pro¬gramów profilaktycznych oraz techniki i narzędzia ewaluacji programów profilaktycznych w obszarze opiekuńczo-wychowawczym.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, związanych zarówno z procesem konstruowania, jak i realizacji programów profilaktycznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Umiejętności
Potrafi planować i organizować oddziaływania profilaktyczne w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Potrafi zastosować wybrane strategie profilaktyczne. Planuje proces ewaluacji programów profilaktycznych z wykorzystaniem wybranych narzędzi i technik.
Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznym, zarówno podczas konstruowania programów profilaktycznych, jak i podczas prowadzenia oddziaływań profilaktycznych w obszarze opiekuńczo-wychowawczym.
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu profilaktyki w pracy opiekuńczo-wychowawczej w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych oraz podejmowania działań profilaktycznych, w tym konstruowania i realizowania programów profilaktycznych.
Potrafi kreować sytuacje wychowawcze i dydaktyczne służące profilaktyce i rozwojowi zainteresowań uczniów.
Potrafi dobierać metody pracy w grupie aktywizujące uczniów w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii w rozwiązywaniu problemów profilaktycznych, stąd poszukuje wiedzy i najlepszych rozwiązań, a w przypadku problemów – zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii.
Jest gotów(-owa) do promowania odpowiedzialnego i krytycznego myślenie u wychowanków, w tym krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - wykład
Przygotowanie i przeprowadzenie oraz ewaluacja warsztatu profilaktycznego- ćwiczenia
Literatura
https://www.ore.edu.pl/2015/03/profilaktyka-2/
https://ipzin.org/
https://programyrekomendowane.pl/strony/artykuly/biblioteka,24
https://programyrekomendowane.pl/
http://pppstarogard.pl/wp-content/uploads/2018/06/programy-profilaktyczne.pdf
Szymańska, J. (2000). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno Pedagogicznej. Warszawa
Kamińska-Buśko, B., Szymańska, J. (red.) (2005). Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno Pedagogicznej. Warszawa
Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot
Kozdroń, A. (2014). Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców. Warszawa. Difin.
Jąder-Taboł, M. (2015). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków. Impuls.
Święcicka, J. (2010). Ja i grupa. Trening dla uczniów. Warszawa. Difin.
McWhirter, J. J.; McWhirter, B. T..; McWhirter, A. M.; McWhirter, E., H. (2008). Zagrożona młodzież. Ujęcie kompleksowe. Dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych. Warszawa: PARPA.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: