Profilaktyka w pracy opiekuńczo-wychowawczej WS-3F-PPO
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wiedza z zakresu oddziaływań profilaktycznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Profilaktyka – definicje, rodzaje (uniwersalna, wskazująca, selektywna). Profilaktyka zachowań ryzykownych – nowe technologie, substancje psychoaktywne. Kryteria działań profilaktycznych – poziomy profilaktyki, stopnie zagrożenia, strategie profilaktyczne. Tworzenie programów profilaktycznych. Skuteczność poszczególnych strategii profilaktycznych. Wdrażanie programów profilaktycznych. Ewolucja działań profilaktycznych. Szkolne programy profilaktyczne. Standardy jakości programów profilaktycznych. Odpowiedzialność i krytyczne myślenie wychowanków. Błędy podczas wdrażania i planowania programów profilaktycznych. Ewaluowanie programów profilaktycznych. Rezultaty miękkie i twarde, dobór wskaźników według zasady SMART. Techniki i metody ewaluacyjne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego, w których realizowane są oddziaływania profilaktyczne, ze szczególnym uwzględnieniem placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą procedur, strategii, technik i narzędzi stosowanych w oddziaływaniach profilaktycznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Zna procedury i kryteria tworzenia pro¬gramów profilaktycznych oraz techniki i narzędzia ewaluacji programów profilaktycznych w obszarze opiekuńczo-wychowawczym.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, związanych zarówno z procesem konstruowania, jak i realizacji programów profilaktycznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Umiejętności
Potrafi planować i organizować oddziaływania profilaktyczne w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Potrafi zastosować wybrane strategie profilaktyczne. Planuje proces ewaluacji programów profilaktycznych z wykorzystaniem wybranych narzędzi i technik.
Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznym, zarówno podczas konstruowania programów profilaktycznych, jak i podczas prowadzenia oddziaływań profilaktycznych w obszarze opiekuńczo-wychowawczym.
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu profilaktyki w pracy opiekuńczo-wychowawczej w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych oraz podejmowania działań profilaktycznych, w tym konstruowania i realizowania programów profilaktycznych.
Potrafi kreować sytuacje wychowawcze i dydaktyczne służące profilaktyce i rozwojowi zainteresowań uczniów.
Potrafi dobierać metody pracy w grupie aktywizujące uczniów w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii w rozwiązywaniu problemów profilaktycznych, stąd poszukuje wiedzy i najlepszych rozwiązań, a w przypadku problemów – zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii.
Jest gotów(-owa) do promowania odpowiedzialnego i krytycznego myślenie u wychowanków, w tym krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: