Pedagogika zdrowia WS-3F-PEZ
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wiedza z zakresu pedagogiki zdrowia, profilaktyki i promocji zdrowia, umiejętności diagnozowania potrzeb społecznych w obszarze zdrowia, prowadzenie działań edukacyjnych promujących zdrowie. Podstawowe zadania oraz cele pedagogiki zdrowia, wychowanie zdrowotne, edukacja zdrowotna. Metodyka edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży. Holistyczny model zdrowia (zdrowia fizycznego, psychicznego, emocjonalnego, społecznego, duchowego i seksualnego). Współczesne modele edukacji zdrowotnej: edukacja zdrowotna zorientowana na chorobę, na czynniki ryzyka oraz czynniki prozdrowotne. Definiowanie zdrowia – perspektywy poznawcze. Uwarunkowania zdrowia – czynniki pozytywne i negatywne. Koncepcja resilience a radzenie sobie z problemami. Koncepcja salutogenezy A. Antonovsky'ego. Społeczno-ekologiczny model zdrowia. Etyka w badaniach z zakresu edukacji zdrowotnej.
W cyklu 2023Z:
W ramach zajęć zajmiemy się szeroko rozumianą pedagogiką zdrowia, przyjrzymy się jej powiązaniom z edukacją zdrowotną. Omówione zostaną liczne zagadnienia dotyczące profilaktyki i promocji zdrowia, uwarunkowań zdrowia. Dokonamy porównania funkcjonujących obecnie i w przeszłości modeli zdrowia, edukacji zdrowotnej i systemów zdrowotnych. Przedmiot zakończy przyjrzenie się perspektywom badawczym i aspektom etycznym towarzyszącym badaniom nad sytuacją zdrowotną społeczeństw. |
W cyklu 2023Zn:
W ramach zajęć zajmiemy się szeroko rozumianą pedagogiką zdrowia, przyjrzymy się jej powiązaniom z edukacją zdrowotną. Omówione zostaną liczne zagadnienia dotyczące profilaktyki i promocji zdrowia, uwarunkowań zdrowia. Dokonamy porównania funkcjonujących obecnie i w przeszłości modeli zdrowia, edukacji zdrowotnej i systemów zdrowotnych. Przedmiot zakończy przyjrzenie się perspektywom badawczym i aspektom etycznym towarzyszącym badaniom nad sytuacją zdrowotną społeczeństw. |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada podstawową wiedzę teoretyczną z obszaru pedagogiki zdrowia z uwzględnieniem podstaw teoretycznych, wybranych modeli edukacji prozdrowotnej. Zna terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki zdrowia.
Ma podstawową wiedzę o prowadzeniu badań w obszarze pedagogiki zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem etyki badań.
Zna i rozumie zadania opiekuńcze, wychowawcze i profilaktyczne związane z promowaniem prozdrowotnego stylu życia dzieci i młodzieży, w tym: prawidłowych wzorców odżywiania się, sposobów zagospodarowywania czasu wolnego (aktywny wypoczynek vs świat wirtualny), właściwego korzystania z nowych technologii, dbania o higienę psychiczną (techniki radzenia sobie ze stresem).
Umiejętności
Potrafi projektować i zaplanować realizację programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w zakresie edukacji prozdrowotnej i promowania zdrowego stylu życia skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli.
Potrafi wybrać materiały do pracy opiekuńczo-wychowawczej w obszarze edukacji prozdrowotnej oraz dostosować je do potrzeb uczniów.
Potrafi zdiagnozować potrzeby ucznia związane z jego stylem życia, sposobami spędzania czasu wolnego, radzenia sobie ze stresem, nawykami żywieniowymi i w odpowiedzi zaprojektować działania opiekuńczo-wychowawcze.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym dotyczących promowania zdrowego stylu życia. Jest gotowy(-a) do współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego w wyżej wymienionym zakresie.
Jest gotów(-a) włączać się do ważnych inicjatyw i działań na rzecz podnoszenia świadomości społecznej w zakresie wpływu zdrowego stylu życia na rozwój psychospołeczny i poznawczy dziecka. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w tym zakresie.
Kryteria oceniania
Kolokwium
Literatura
Obowiązkowa:
Syrek E. (2019), Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki, „Pedagogika społeczna”, nr 2, s. 9-23.
Woynarowska B. (2017), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Uzupełniająca:
Czapiński J., (2017), Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii cebulowej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Heszen I., Sęk H., (2007), Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa
Kowalska M., Niewiadomska E. (2021), Chorobowość i śmiertelność wewnątrzszpitalna z powodu COVID-19, w województwie śląskim w 2020 roku, Katowice.
Słowniczek terminów epidemiologiocznych: http://www.przeglepidemiol.pzh.gov.pl/slowniczek-terminow-epidemiologicznych
Sztompka P., (2016), Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Zawadzka B., Łączek T. (2017), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, Wydawnictwo UJK, Kielsce, (wybrane rozdziały: Beata Fedyn, Pedagogika zdrowia a edukacja zdrowotna; Barbara Woynarowska, Nowe koncepcje i strategie w edukacji zdrowotnej w Europies; Anna Kowalewska, Zdrowie i zagrożenia zdrowia a edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży).
W cyklu 2022Z:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2022Zn:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2022L:
|
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład- 15h, ćwiczenia -15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Padlet, Jamboard i AnswerGarden. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład- 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Padlet, Jamboard i AnswerGarden. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład- 15h, ćwiczenia -15h Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium z zagadnień poruszanych podczas wykładów Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Padlet, Jamboard i AnswerGarden. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład- 15h, Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium z zagadnień poruszanych podczas wykładów Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Padlet, Ziteboard, Witeboard i AnswerGarden. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład- 15h, ćwiczenia -15h Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium z zagadnień poruszanych podczas wykładów Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Padlet, Jamboard i AnswerGarden. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład- 15h, Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium z zagadnień poruszanych podczas wykładów Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: