Planowanie i dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole WS-3F-PDP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Planowanie pracy z zakresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dokumentacja z zakresu diagnozowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów. Rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych i ich dokumentacja. Dokumentacja z zakresu diagnozy i terapii uczniów w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dokumentacja z zakresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej (dziennik zajęć pedagoga szkolnego w formie elektronicznej, dziennik zajęć świetlicowych, formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, sprawozdanie ze spotkania zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ocena efektywności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej).
W cyklu 2024L:
Przedmiot „Planowanie i dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole” ma na celu przygotowanie studentów do organizowania i prowadzenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z aktualnymi przepisami prawa oraz praktyką szkolną. Studenci poznają podstawowe zasady diagnozowania potrzeb uczniów, planowania działań wspierających oraz prowadzenia dokumentacji zgodnej z obowiązującymi regulacjami. W ramach zajęć omawiane są aspekty prawne, organizacyjne oraz metodyczne związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkołach i placówkach oświatowych. Studenci nauczą się analizować przypadki uczniów wymagających wsparcia, tworzyć dokumenty, sprawozdania z pracy zespołu interdyscyplinarnego oraz dziennik pedagoga szkolnego. Przedmiot kładzie również nacisk na ocenę efektywności udzielanej pomocy, dostosowanie działań do indywidualnych potrzeb uczniów oraz etyczne aspekty pracy pedagoga szkolnego i specjalistów zajmujących się wsparciem uczniów. |
W cyklu 2024Ln:
Przedmiot „Planowanie i dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole” ma na celu przygotowanie studentów do organizowania i prowadzenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z aktualnymi przepisami prawa oraz praktyką szkolną. Studenci poznają podstawowe zasady diagnozowania potrzeb uczniów, planowania udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz prowadzenia dokumentacji zgodnej z obowiązującymi regulacjami. W ramach zajęć omawiane są aspekty prawne, organizacyjne oraz metodyczne związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkołach i placówkach oświatowych. Studenci nauczą się analizować przypadki uczniów wymagających wsparcia, tworzyć dokumenty, sprawozdania z pracy zespołu interdyscyplinarnego oraz dziennik pedagoga szkolnego. Przedmiot kładzie również nacisk na ocenę efektywności udzielanej pomocy, dostosowanie działań do indywidualnych potrzeb uczniów oraz etyczne aspekty pracy pedagoga szkolnego i specjalistów zajmujących się wsparciem uczniów. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także te zadania w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia oraz kompetencji kluczowych.
Zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji na zajęciach, zagadnienie interdyscyplinarnego podejście do tego procesu, udzielanie wsparcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego, zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zasoby metodyczne (warsztat pracy) w tym elektroniczne i obcojęzyczne, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej, myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie prowadzonych zajęć, potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów.
Zna i rozumie rolę diagnozy w pracy psychologiczno-pedagogicznej, diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów, potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów.
Zna warsztat pracy opiekuna-wychowawcy, właściwe wykorzystanie czasu na zajęciach, zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości pracy na zajęciach, jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy na zajęciach.
Umiejętności
Potrafi projektować i zaplanować realizację programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli.
Potrafi identyfikować typowe zadania szkolne w ramach udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz identyfikować te zadania z kompetencjami kluczowymi. Potrafi przenalizować rozkład tych zadań w roku i semestrze.
Potrafi identyfikować powiązania treści prowadzonych zajęć z dokumentacją psychologiczno-pedagogiczną.
Potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności wychowanka.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do adaptowania metod pracy do potrzeb wychowanków.
Jest gotów(-owa) do uwzględniania w planowaniu pracy opiekuńczo-wychowawczej umiejętności współpracy uczniów, systemu wartości, postaw etycznych wychowanków ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
-Studium przypadku
- Praca w grupach
- Ćwiczenia praktyczne w zakresie tworzenia dokumentacji
Zaliczenie na ocenę na podstawie:
- Przygotowania przykładowej dokumentacji (sprawozdanie ze spotkania zespołu, dziennik pedagoga szkolnego).
- Aktywnego udziału w ćwiczeniach.
- Testu wiedzy z zakresu podstaw prawnych i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Literatura
1. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach.
2. Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jako szansa na przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia, 32(2), 69. https://doi.org/10.17951/j.2019.32.2.69-81
3. Adamiuk, B., Boryszewska, J., Malinko, N., (2018). Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji polskiej i brytyjskiej. Oficyna Wydawnicza Impuls.
4. Inglot-Kulas, J. (2021). Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako wsparcie potencjału rozwojowego dziecka. Edukacja • Terapia • Opieka, 2, 143–155. https://doi.org/10.52934/eto.18
5. Kanclerz, B. (2020). Implementation of psychological and pedagogical assistance at school—System assumptions and educational reality. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 588(3), 16–25. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.9122
W cyklu 2024L:
1. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach. |
W cyklu 2024Ln:
1. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach. |
Uwagi
W cyklu 2024Ln:
Ocenianie w przedmiocie będzie miało charakter formatywny i sumatywny. W ramach oceny formatywnej studenci otrzymają informację zwrotną na temat swoich postępów, a ocena sumatywna posłuży do finalnej weryfikacji ich wiedzy i umiejętności. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: