Planowanie i dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole WS-3F-PDP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Planowanie pracy z zakresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dokumentacja z zakresu diagnozowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów. Rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych i ich dokumentacja. Dokumentacja z zakresu diagnozy i terapii uczniów w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dokumentacja z zakresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej (dziennik zajęć pedagoga szkolnego w formie elektronicznej, dziennik zajęć świetlicowych, formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, sprawozdanie ze spotkania zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ocena efektywności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także te zadania w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia oraz kompetencji kluczowych.
Zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji na zajęciach, zagadnienie interdyscyplinarnego podejście do tego procesu, udzielanie wsparcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego, zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zasoby metodyczne (warsztat pracy) w tym elektroniczne i obcojęzyczne, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej, myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie prowadzonych zajęć, potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów.
Zna i rozumie rolę diagnozy w pracy psychologiczno-pedagogicznej, diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów, potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów.
Zna warsztat pracy opiekuna-wychowawcy, właściwe wykorzystanie czasu na zajęciach, zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości pracy na zajęciach, jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy na zajęciach.
Umiejętności
Potrafi projektować i zaplanować realizację programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli.
Potrafi identyfikować typowe zadania szkolne w ramach udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz identyfikować te zadania z kompetencjami kluczowymi. Potrafi przenalizować rozkład tych zadań w roku i semestrze.
Potrafi identyfikować powiązania treści prowadzonych zajęć z dokumentacją psychologiczno-pedagogiczną.
Potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności wychowanka.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do adaptowania metod pracy do potrzeb wychowanków.
Jest gotów(-owa) do uwzględniania w planowaniu pracy opiekuńczo-wychowawczej umiejętności współpracy uczniów, systemu wartości, postaw etycznych wychowanków ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: