Podstawy metodologii badań społecznych WS-3F-PBS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Procedura badawcza pedagogiki w odniesieniu do planowania prac licencjackich. Przegląd metod, technik i narzędzi badawczych (definicja, rodzaje, wady i zalety, sposób planowania, sposób przeprowadzania badań, sposób opracowywania wyników), formułowanie pytań badawczych i hipotez. Wprowadzenie do statystyki i opisu statystycznego i/lub metod analizy danych jakościowych. Wnioskowanie na podstawie wyników badań, czytanie raportów z badań.
W cyklu 2023Z:
- Metoda naukowa w edukacji |
W cyklu 2023Zn:
- Metoda naukowa w edukacji |
W cyklu 2024Z:
Wykłady: |
W cyklu 2024Zn:
- Metoda naukowa w edukacji |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna terminologię stosowaną w obrębie metodologii badań społecznych.
Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice opiekuńczo-wychowawczej.
Umiejętności
Potrafi ocenić przydatność podstawowych metod, technik i narzędzi badawczych do realizacji zadań badawczych związanych z działalnością na polu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej.
Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności badawczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne w polskich i zagranicznych badaniach naukowych, przewiduje skutki, w wymiarze psychicznym i fizycznym, konkretnych działań badawczych z punktu widzenia uczestników badania.
Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska badawcze oraz dyskutować o nich czy czynnie uczestniczyć w debacie. Potrafi dokonać obserwacji i analizy wybranych kwestii społecznych pod kątem projektowanego badania.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd poszukuje wiedzy poprzez działania o charakterze badawczym, sam tworzy wiedzę.
Jest gotów(-owa) do empirycznego rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i na tej podstawie podejmowania celowej współpracy na rzecz dobra wychowanków i tego środowiska.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Creswell, J. W., & Gilewicz, J. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jemielniak, D., & PWN, W. N. (Eds.). (2012). Badania jakościowe: Podejścia i teorie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Żak". Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2023Zn:
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Creswell, J. W., & Gilewicz, J. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jemielniak, D., & PWN, W. N. (Eds.). (2012). Badania jakościowe: Podejścia i teorie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Żak". Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Creswell, J. W., & Gilewicz, J. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jemielniak, D., & PWN, W. N. (Eds.). (2012). Badania jakościowe: Podejścia i teorie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Żak". Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Creswell, J. W., & Gilewicz, J. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Literatura uzupełniająca: Jemielniak, D., & PWN, W. N. (Eds.). (2012). Badania jakościowe: Podejścia i teorie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Żak". Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Stosowane metody kształcenia: |
W cyklu 2023Zn:
Warunki zaliczenia i stosowane metody dydaktyczne zostaną podane przez osoby prowadzące poszczególne grupy ćwiczeniowe. |
W cyklu 2024Z:
Warunki zaliczenia i stosowane metody dydaktyczne zostaną podane przez osoby prowadzące poszczególne grupy ćwiczeniowe. Wykłady: Ćwiczenia: Nakład pracy osób studiujących (ćwiczenia): Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia Nakład pracy studenta (3 ECTS): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: