Opieka nad małym dzieckiem - 1 WS-3F-OMD1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Specyfika anatomii niemowlęcia i dziecka w różnych etapach rozwoju. Rozpoznawanie symptomów płynących z organizmu dziecka i świadczących o jego potrzebach psychofizycznych i psychoemocjonalnych. Podstawowa terminologia z zakresu rozwoju biologicznego, fizycznego, poznawczego, społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem okresu wczesnego dzieciństwa. Podstawowe teorie rozwoju małego dziecka, w tym modele poznawczo-rozwojowe i ich odniesienie do działań praktycznych. Teorie uczenia się – w odniesieniu do małego dziecka – oraz z ich główni przedstawiciele, podstawowe metody badań nad wczesnym dzieciństwem.
W cyklu 2023L:
1. Wspomaganie rozwoju dziecka do 3 roku życia |
W cyklu 2023Ln:
1. Wspomaganie rozwoju dziecka do 3 roku życia |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
Cel 11: Zrównoważone miasta i społeczności
Cel 5: Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uszczegółowioną wiedzę na temat rozwoju biologicznego, fizycznego, poznawczego, społecznego małego dziecka.
Zna podstawowe teorie rozwoju małego dziecka, w tym modele poznawczo-rozwojowe oraz teorie uczenia się.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji rozwoju poznawczego, biologicznego, emocjonalnego, społecznego małego dziecka.
Potrafi skutecznie komunikować się z rodzinami potrzebującymi pomocy i konstruować porady ustne i pisemne w języku zrozumiałym dla odbiorców.
Potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb wychowanków materiały i środki oraz metody pracy.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) włączać się do ważnych inicjatyw i działań na rzecz podnoszenia świadomości społecznej w zakresie rozwoju psychospołecznego i poznawczego dziecka.
Literatura
W cyklu 2023L:
1. Brzezińska A.I, Appelt K., Ziółkowska B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2. Mikler-Chwastek A. (2020). Samodzielność dwulatków w kontekście umiejętności odczytywania oczekiwań dorosłych. Wydawnictwo APS: Warszawa 3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Bliżej przedszkola: Kraków. 4. Ames, L.B., Baker S.M., Ilg, F.L. (2017). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. GWP: Sopot. 5. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN 6. Brazelton T.B., Sparrow J.D. (2013). Rozwój dziecka 0-3. GWP: Sopot. 7. Mikler-Chwastek A. (2020). Samodzielność dwulatków w kontekście umiejętności odczytywania oczekiwań dorosłych. Wydawnictwo APS: Warszawa 8. Rola B. (red) (2020). Jego wysokość dziecko. Difin: Warszawa (str. 81-92) 9. Jegier A., Kurelska B. (2019). Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku. Difin: Warszawa (str. 24-36) 10. Mikler-Chwastek A. (2017). Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu. Warszawa: Difin (Karolina Skarbek 195-217) 11. Pacholczyk M. (2012). Edukacja w żłobkach w San Miniato jako przestrzeń rozwoju społecznego dzieci oraz współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Problemy wczesnej edukacji, s.86-97 12. Kuca B. (2019). Wspólne podążanie za dzieckiem – współpraca personelu klubu dziecięcego z rodzicami. Rozprawy społeczne http://rozprawyspoleczne.edu.pl/WSPOLNE-PODAZANIE-ZA-DZIECKIEM-WSPOLPRACA-PERSONELU-KLUBU-nDZIECIECEGO-Z-RODZICAMI,110821,0,1.html 13. Mazur H. (2017). Żłobek – współpraca ze środowiskiem społecznym na rzecz wspierania dziecka i rodziny. Przykład łódzkich żłobków. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne http://www.czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/3016/2622 14. Jegier A., Kurelska B. (2019). Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku. Difin: Warszawa 15. Jegier A., Kurelska B. (2019). Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku. Difin: Warszawa 16. Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z 4 lutego 2011 roku 17. Wysłowska O., Pacholczyk-Sanfilippo M., Lubomirska K. (2020). Żłobki w wybranych krajach europejskich. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (s. 95-121) 18. Aneta Jegier (red) (2021). Żłobek: opieka i wychowanie. Warszawa: Difin (Agnieszka Gąstoł 149-166) 19. Aneta Jegier (red) (2021). Żłobek: wychowanie i edukacja. Warszawa: Difin (Sylwia Rogala 37-55; 193-220) |
W cyklu 2023Ln:
1. Brzezińska A.I, Appelt K., Ziółkowska B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2. Mikler-Chwastek A. (2020). Samodzielność dwulatków w kontekście umiejętności odczytywania oczekiwań dorosłych. Wydawnictwo APS: Warszawa 3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red) (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Bliżej przedszkola: Kraków. 4. Ames, L.B., Baker S.M., Ilg, F.L. (2017). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. GWP: Sopot. 5. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN 6. Brazelton T.B., Sparrow J.D. (2013). Rozwój dziecka 0-3. GWP: Sopot. 7. Mikler-Chwastek A. (2020). Samodzielność dwulatków w kontekście umiejętności odczytywania oczekiwań dorosłych. Wydawnictwo APS: Warszawa 8. Rola B. (red) (2020). Jego wysokość dziecko. Difin: Warszawa (str. 81-92) 9. Jegier A., Kurelska B. (2019). Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku. Difin: Warszawa (str. 24-36) 10. Mikler-Chwastek A. (2017). Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu. Warszawa: Difin (Karolina Skarbek 195-217) 11. Pacholczyk M. (2012). Edukacja w żłobkach w San Miniato jako przestrzeń rozwoju społecznego dzieci oraz współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Problemy wczesnej edukacji, s.86-97 12. Kuca B. (2019). Wspólne podążanie za dzieckiem – współpraca personelu klubu dziecięcego z rodzicami. Rozprawy społeczne http://rozprawyspoleczne.edu.pl/WSPOLNE-PODAZANIE-ZA-DZIECKIEM-WSPOLPRACA-PERSONELU-KLUBU-nDZIECIECEGO-Z-RODZICAMI,110821,0,1.html 13. Mazur H. (2017). Żłobek – współpraca ze środowiskiem społecznym na rzecz wspierania dziecka i rodziny. Przykład łódzkich żłobków. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne http://www.czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/3016/2622 14. Jegier A., Kurelska B. (2019). Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku. Difin: Warszawa 15. Jegier A., Kurelska B. (2019). Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku. Difin: Warszawa 16. Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z 4 lutego 2011 roku 17. Wysłowska O., Pacholczyk-Sanfilippo M., Lubomirska K. (2020). Żłobki w wybranych krajach europejskich. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (s. 95-121) 18. Aneta Jegier (red) (2021). Żłobek: opieka i wychowanie. Warszawa: Difin (Agnieszka Gąstoł 149-166) 19. Aneta Jegier (red) (2021). Żłobek: wychowanie i edukacja. Warszawa: Difin (Sylwia Rogala 37-55; 193-220) |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Nakład pracy studenta |
W cyklu 2023Ln:
Nakład pracy studenta |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: