Metodyka pracy wychowawczej z grupą WS-3F-MWG
TREŚCI PROGRAMOWE:
Metodyka pracy wychowawczej z grupą. Metody i formy pracy wychowawczej. Metody pozyskiwania informacji o wychowanku, uczniu, ich pozycji socjometrycznej w grupie, koncepcje partnerstwa wychowawcy z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej z grupą (definicja planowania, zakres planowania, cechy dobrego planu, funkcje planu, rodzaje planów i rozkładów zajęć, elementy konspektu, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej). Znaczenie komunikacji interpersonalnej w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Osobowość opiekuna – wychowawcy.
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie treści znajdujące się w planach pracy dydaktyczno-wychowawczych i programach wychowawczo-profilaktycznych.
Zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową, zagadnienia związane z planowaniem pracy wychowawczej oraz zasady projektowania.
Zna i rozumie kompetencje merytoryczne, metodyczne pedagoga i wychowawcy, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju wychowanków i stymulowania ich aktywności poznawczej, w tym kreowania sytuacji wychowawczych, znaczenie autorytetu pedagoga oraz zasady interakcji wychowanka i wychowawcy w toku zajęć, moderowanie interakcji między podopiecznymi, wychowankami, rolę pedagoga jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy w procesie wychowawczym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Zna i rozumie podział na konwencjonalne i niekonwencjonalne metody prowadzenia zajęć, w tym: metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod typowych dla rodzaju zajęć.
Zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści w obrębie zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości wychowanków i grup o różnym potencjale.
Zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji w procesie wychowawczym, zagadnienie interdyscyplinarnego podejście do tego procesu, formy pracy specyficzne dla pracy wychowawczej: warsztaty, wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy.
Zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Zna warsztat pracy opiekuna-wychowawcy, właściwe wykorzystanie czasu na zajęciach, zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości pracy wychowawczej, jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy wychowawczej.
Umiejętności
Potrafi odpowiedzialnie współorganizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku.
Potrafi identyfikować typowe zadania szkolne w ramach pracy wychowawczej oraz identyfikować te zadania z kompetencjami kluczowymi. Potrafi przenalizować rozkład tych zadań w roku i semestrze.
Potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie opiekuńczo-wychowawczym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Skonstruować narzędzie służące ocenie danych umiejętności lub właściwości uczniów.
Potrafi rozpoznać słabe strony wychowanka i jego ewentualne błędy, a wiedzę o nich wykorzystać w procesie wychowawczym. Potrafi rozpoznać pozycję socjometryczną wychowanka w grupie.
Potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i organizować pracę w grupie i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci i uczniów, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci lub uczniów, identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do adaptowania metod pracy wychowawczej do potrzeb wychowanków.
Jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym.
Jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizyczne.
Jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA:
- metoda problemowa
- pogadanka
- badanie w działaniu
- praca w grupach
- zajęcia warsztatowe
Literatura
Słupek, Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Harmonia, Gdańsk 2019.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, (red.) A. Guzy, D. Krzyżyk, ZNP, Kielce 2012.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, (red.) A. Guzy, B. Szamborska, ZNP, Kielce 2012.
Płóciennik, M. Just, A. Dobrakowska, J. Woźniak, Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 3, Difin, Warszawa 2020.
Bissinger-Ćwierz, Metody aktywizujące w szkolnej i pozaszkolnej edukacji muzycznej. Poradnik dla nauczycieli i animatorów, Difin, Warszawa 2019.
Paszkiewicz, Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Difin, Warszawa 2014.
Kusztal, Uczeń zagrożony niedostosowaniem społęcznym a profilaktyczne zadania szkoły, “Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2016/2, no. 40.
I. M. Łukasik, Poczucie własnej skuteczności we współpracy z grupą, UMCS, Lublin 2013.
Griffin E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP, s. 233-338.
Mietzel G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP, s. 62-75.
Steward J. (2012). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Strycharska-Gać B. (2009). Relacje człowiek-człowiek w prcesie wychowawczym. Warszawa: Wydawnictwo APS.
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa 1. Pilch T.(red.) (2008), Encyklopedia Pedagogiczna XXI, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia 2. Okoń W., (2007), Nowy Słownik Pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia 3. Pomykało W. (red.) (1993), Encyklopedia Pedagogiczna, Fundacja INNOWACJA, Warszawa – wybrane pojęcia 4. Winiarski M., (2008), Geneza i rozwój pedagogiki opiekuńczej (w:) Jundził E., Pawłowska R. (red.), Pedagogika opiekuńcza przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Harmonia, Gdańsk 5. Małgorzata B., (2001), Etapy formowania się działalności opiekuńczej na przestrzeni dziejów (w:) Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 6. Biedroń M.,(2001), Realizacja funkcji opiekuńczej w normalnych rodzinach wielkomiejskich – ujęcie modelowe (w:) Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 7. Gajewska G.,(2009), Pedagogika opiekuńcza Elementy Metodyki, Gaja, Zielona Góra literatura uzupełniająca 8. Materne J., (1988), Opiekuńcze funkcje szkoły: wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, PWN, Warszawa, Rozdz.5 Opiekuńcze funkcje szkoły s. 65-78, rozdz.6 Zasady pracy opiekuńczej szkoły s. 125-136 9. Sowisło M., (2008), Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela – wychowawcy, Impuls, Kraków, rozdział: Planowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej s.15-41 10. Muraszko B., Azyl w świetlicy, Edukacja i Dialog nr 6, 1995 11. Wilkowska J., Świetlica czy przechowalnia? Wychowawca, nr 12, 1998 12. Sałasiński M., Badziukiweicz B., (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa 13. Kantowicz E.,(2001), Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd UW-M, Olsztyn, rozdz. 4 Metodyka działania w obszarze pracy socjalnej, s.88-132 14. Węglarz A., Metody aktywizujące uczniów, www dokument , (dostępny u prowadzącej zajęcia) http://www.awans.net/strony/dydaktyka/weglarz/weglarz2.html 15. Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012 |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Nakład pracy studenta: NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2024Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Ćwiczenia, warsztaty - 21h Przygotowanie do zajęć - 34h Przygotowanie się do zaliczenia - 20h Liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: