Kompetencje coachingowe WS-3F-KCO
TREŚCI PROGRAMOWE:
Organizacja procesu coachingowego, relacja coachingowa a relacja pedagogiczna - specyfika, zasady, budowanie, podobieństwa i różnice. Praca pytaniami oraz wykorzystanie aktywnego słuchania, identyfikacja i badanie potrzeb rozwojowych i wyznaczenie celów - metody i narzędzia. Identyfikacja zasobów i potencjału coachee. Praca z przekonaniami, motywacja – znaczenie w procesie coachingu oraz zasady pracy z nią. Odzwierciedlanie i feedback w coachingu. Przełamywania sytuacji impasu, ewaluacja procesu coachingowego, dylematy etyczne w procesie coachingowym.
W cyklu 2024Z:
1. Coaching jako strategia edukacji spersonalizowanej oraz proces edukacyjno-rozwojowy w świetle wiedzy uprzedniej uczestników. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie założenia coachingu jako strategii edukacji spersonalizowanej.
Zna i rozumie specyfikę edukacyjnej działalności oraz zadania coacha.
Zna i rozumie zakres kompetencji posiadanych przez coacha oraz sposoby ich doskonalenia w procesie kształcenia formalnego i pozaformalnego.
Umiejętności
Potrafi dokonać implementacji założeń coachingu, w szczególności zbudować relację coachingową, zbadać potrzeby rozwojowe coachee, stworzyć płaszczyznę do wyznaczenia celów procesów rozwojowych, identyfikacji zasobów, zmiany przekonań, przełamywania impasu, pozyskiwania kompetencji oraz adekwatnie do specyfiki coachingu wspierać uczestnika w osiąganiu celów rozwojowych/realizacji potrzeb edukacyjnych, dokonać ewaluacji procesu oraz udzielić informacji zwrotnej.
Potrafi monitorować i facylitować prace nad rozwojem uczestników procesów edukacyjnych, tak w środowisku szkolnym, jak i pozaszkolnym, a także wspierać ich w podejmowaniu działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Potrafi zastosować metody, techniki i narzędzia coachingowe pozwalające na realizację celów rozwojowych uczestników procesu edukacyjnego, odnosząc je również do środowiska szkolnego.
Potrafi, wykorzystując wyniki autodiagnozy oraz informację zwrotną od innych osób, samodzielne zaplanować pozyskiwanie i poszerzanie kompetencji coachingowych, uwzględniając różne rodzaje źródeł i dokonując krytycznej analizy ich jakości.
Potrafi identyfikować dylematy etyczne związane z działalnością zawodową coacha, implementować zasady etyczne wynikające z Kodeksu Etycznego Coacha, a także formułować oceny etyczne dotyczące podejmowanych aktywności.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-wa) do poddawania refleksji, samoocenie i racjonalnej krytyce posiadanych i pozyskiwanych w trakcie zajęć na uczelni oraz aktywności samokształceniowej kompetencji coachingowych oraz formułować na tej podstawie cele dotyczące rozwoju zawodowego i realizacji aktywności wpisujących się w rolę coacha.
Jest gotów (-owa) do budowania relacji opartych na wzajemnym zaufaniu i empatii pomiędzy coachem a uczestnikami procesów edukacyjnych.
Jest gotów (-owa) do odpowiedzialnego przygotowywania się do wykonywania zawodu coacha oraz wykorzystywania kompetencji coachingowych w realizowanej działalności edukacyjnej, a także podejmowania refleksji nad jakością realizowanych aktywności.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: analiza przypadków, ćwiczenia, dyskusja, elementy wykładu, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza przypadków, prezentacja. Nakład pracy studenta (z zachowaniem założenia, że 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności) liczba godzin kontaktowych: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 76, co odpowiada 3 punktom ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: