Gry i zabawy - metodyka WS-3F-GZM
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zabawa jako podstawowa forma aktywności dzieci i uczniów. Analiza istoty zabawy w wybranych teoriach (Piageta, Elkonina, Suttona-Smitha). Typy zabaw. Projektowanie scenariuszy gier i zabaw z dziećmi/uczniami. Uspołeczniające funkcje gier i zabaw – analiza wybranych gier i zabaw. Twórcze funkcje gier i zabaw. Zabawa w terapii. Rola dorosłych w aktywności zabawowej dziecka.
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie istotę zabawy w wybranych teoriach i ich klasyfikacje.
Zna i rozumie literaturę metodyczną z zakresu gier i zabaw, zagadnienia związane ze zróżnicowaniem modeli ujmowania procesu wspierania rozwoju dziecka lub ucznia, strategie stymulowania aktywności poznawczej dziecka lub ucznia.
Zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści w obrębie zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości wychowanków i grup o różnym potencjale.
Zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji w procesie wychowawczym, zagadnienie interdyscyplinarnego podejście do tego procesu, formy pracy specyficzne dla pracy wychowawczej: warsztaty, gry i zabawy.
Zna warsztat pracy opiekuna-wychowawcy, zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju dziecka oraz rolę inicjacji: teatralnej, muzycznej, plastycznej i technicznej. Zna rolę osób dorosłych w aktywności zabawowej dziecka.
Zna i rozumie kompetencje merytoryczne, metodyczne pedagoga i wychowawcy, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju wychowanków i stymulowania ich aktywności poznawczej, w tym kreowania sytuacji wychowawczych, znaczenie autorytetu pedagoga oraz zasady interakcji wychowanka i wychowawcy w toku zajęć, moderowanie interakcji między podopiecznymi, wychowankami, rolę pedagoga jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy w procesie wychowawczym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Zna i rozumie podział na konwencjonalne i niekonwencjonalne metody prowadzenia zajęć, a także zasady doboru metod typowych dla rodzaju zajęć.
Umiejętności
Potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci i uczniów, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci lub uczniów, wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie oraz identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji.
Potrafi projektować, zaplanować i przeprowadzić zabawę i grę z dziećmi lub uczniami, potrafi przeprowadzić analizę walorów edukacyjnych wybranych gier i zabaw, projektuje kreatywne rozwiązania, potrafi pobudzać, zachęcać dzieci i uczniów do zdobywania wiedzy poprzez gry edukacyjne.
Potrafi odpowiedzialnie współorganizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku.
Potrafi identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań
Potrafi rozpoznać słabe strony wychowanka i jego ewentualne błędy a wiedzę o nich wykorzystać w procesie wychowawczym.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych wychowanków oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Jest gotów(-owa) do rozwijania u wychowanków ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia. Jest gotów do adaptowania metod pracy wychowawczej do potrzeb wychowanków
Jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA:
wykład z prezentacją, ćwiczenia praktyczne, analiza literatury
SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ćwiczenia ocenione zostaną na podstawie aktywności indywidualnej i grupowej, a także na podstawie przygotowania i poprowadzenia zajęć.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Baum H., Chodźcie, pobawimy się!: gry i zabawy na powietrzu i w pomieszczeniu, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2007. |
W cyklu 2023Zn:
Baum H., Chodźcie, pobawimy się!: gry i zabawy na powietrzu i w pomieszczeniu, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2007. |
W cyklu 2024Z:
Baum H., Chodźcie, pobawimy się!: gry i zabawy na powietrzu i w pomieszczeniu, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2007. |
W cyklu 2024Zn:
Baum H., Chodźcie, pobawimy się!: gry i zabawy na powietrzu i w pomieszczeniu, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2007. |
W cyklu 2024L:
Baum H., Chodźcie, pobawimy się!: gry i zabawy na powietrzu i w pomieszczeniu, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2007. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 Metody kształcenia: wykład z prezentacją; czytanie i analiza artykułów naukowych i innych tekstów, połączone z dyskusją na ich temat; praca w grupach; ćwiczenia symulacyjne; praca z kartą pracy; udział w grach i zabawach; prowadzenie zajęć przez studentów. |
W cyklu 2023Zn:
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 Metody kształcenia: wykład z prezentacją; czytanie i analiza artykułów naukowych i innych tekstów, połączone z dyskusją na ich temat; praca w grupach; ćwiczenia symulacyjne; praca z kartą pracy; udział w grach i zabawach; prowadzenie zajęć przez studentów. |
W cyklu 2024Z:
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 Stosowane metody uczenia się: wykład z prezentacją; czytanie i analiza artykułów naukowych i innych tekstów, połączone z dyskusją na ich temat; praca w grupach; ćwiczenia symulacyjne; praca z kartą pracy; udział w grach i zabawach; prowadzenie zajęć przez studentów. |
W cyklu 2024Zn:
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 Stosowane metody uczenia się: wykład z prezentacją; czytanie i analiza artykułów naukowych i innych tekstów, połączone z dyskusją na ich temat; praca w grupach; ćwiczenia symulacyjne; praca z kartą pracy; udział w grach i zabawach; prowadzenie zajęć przez studentów. |
W cyklu 2024L:
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 Metody kształcenia: wykład z prezentacją; czytanie i analiza artykułów naukowych i innych tekstów, połączone z dyskusją na ich temat; praca w grupach; ćwiczenia symulacyjne; praca z kartą pracy; udział w grach i zabawach; prowadzenie zajęć przez studentów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: