Edukacja spersonalizowana i jej strategie WS-3F-ESS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Kontekst historyczny, pedagogiczny i antropologiczny edukacji spersonalizowanej oraz zasady jej implementacji. Współczesne dyskursy edukacyjne jako kontekst edukacji spersonalizowanej. Szkoła jako środowisko edukacji spersonalizowanej, przejawy edukacji spersonalizowanej w polskiej szkole. Edukacja spersonalizowana a relacje nauczyciela z uczniami i rodzicami. Założenia coachingu. Założenia tutoringu. Założenia warsztatów jako spersonalizowanej strategii edukacyjnej. Spersonalizowane strategie edukacyjne a własny rozwój.
W cyklu 2023L:
Program wykładu: |
W cyklu 2023Ln:
1. Wprowadzenie. Współczesne dyskursy edukacyjne oraz założenia pedagogiki personalistycznej jako kontekst i tło edukacji spersonalizowanej. Edukacja spersonalizowana – historia oraz podstawowe założenia teoretyczne. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie założenia teoretyczne edukacji spersonalizowanej, a także różnice między edukacją spersonalizowaną a tradycyjną.
Zna i rozumie założenia spersonalizowanych strategii edukacyjnych w ich wewnętrznym zróżnicowaniu-coachingu, tutoringu oraz projektowania i realizacji warsztatów.
Zna i rozumie specyfikę edukacyjnej działalności specjalistów implementujących spersonalizowane strategie edukacyjne w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
Zna i rozumie zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów, a także konieczności dostosowywania do nich kształtu edukacji.
Zna i rozumie potrzebę autorefleksji oraz uczenia się przez całe życie, ujmowaną zarówno w kontekście rozwoju zawodowego, jak i osobistego, założenia realizacji działań samowychowawczych i samokształceniowych oraz wykorzystania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w tym procesie, a także korzystania z zasobów instytucji realizujących działalność edukacyjną o charakterze pozaformalnym.
Umiejętności
Potrafi uzasadnić konieczność personalizowania edukacji, a także zastosowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w środowisku szkolnym.
Potrafi zidentyfikować przejawy edukacji spersonalizowanej oraz zastosowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych we własnej biografii szkolnej.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-wa) do podejmowania krytycznej analizy rzeczywistości edukacyjnej oraz konfrontowania jej z założeniami edukacji spersonalizowanej.
Jest gotów(-wa) do odpowiedzialnego przygotowywania się do wykonywania zawodu coacha, trenera, tutora.
Literatura
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, realizacja zadań grupowych zakończona prezentacją, gry dydaktyczne, wspólnotowe uczenie się (collaborative learning), metoda problemowa. Nakład pracy studenta (z zachowaniem założenia, że 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności) sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60, co odpowiada 2 punktom ECTS |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda problemowa. Nakład pracy studenta (z zachowaniem założenia, że 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności) sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 52, co odpowiada 2 punktom ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: