Elementy pedagogiki resocjalizacyjnej WS-3F-EPR
TREŚCI PROGRAMOWE:
1. Pedagogika resocjalizacyjna jako dyscyplina naukowa. Rys historyczny pedagogiki resocjalizacyjnej. Miejsce pedagogiki resocjalizacyjnej wśród innych dyscyplin naukowych związanych z pedagogiką specjalną. Budowa pedagogiki resocjalizacyjnej (działy i warstwy pedagogiki resocjalizacyjnej).
2. Omówienie podstawowych pojęć: resocjalizacja, wychowanie resocjalizujące, profilaktyka społeczna, demoralizacja, zachowanie patologiczne.
3. Nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży. Pojęcie nieprzystosowania społecznego (przegląd wybranych definicji nieprzystosowania społecznego). Etapy i typologia nieprzystosowania społecznego. Analiza przebiegu procesu wykolejenia społecznego wg koncepcji Cz. Czapówa; typologia nieprzystosowania społecznego. Charakterystyka głównych objawów nieprzystosowania społecznego.
4. Główne zadania wychowania resocjalizującego (likwidowanie przyczyn, usuwanie negatywnych zmian osobowości, utrwalanie uzyskanych rezultatów, wdrażanie do samowychowania).
5. Analiza prawidłowo przeprowadzonego procesu oddziaływania resocjalizacyjnego. Charakterystyka czterech etapów procesu oddziaływania resocjalizacyjnego.
6. Zasady obowiązujące w procesie resocjalizacji. Niekonwencjonalność zasad w oddziaływaniu wychowawczym na niedostosowanych społecznie; charakterystyka oraz omówienie zasad oddziaływań obowiązujących w procesie resocjalizacji niedostosowanych społecznie – typologia
wg Cz. Czapówa i O. Lipkowskiego.
7. Resocjalizacja w środowisku otwartym: zadania i rola kuratora sądowego dla nieletnich; kuratorski ośrodek pracy z młodzieżą jako jedna z podstawowych instytucji resocjalizacyjnych o charakterze otwartym; ogniska wychowawcze i świetlice środowiskowe; przykładowe środowiskowe programy pedagogiczne m.in.: „Przyjaciel dzieci Ulicy”, „Pedagog rodzinny”, „Wychowawca podwórkowy”; streetworking, partyworking.
8. Resocjalizacja nieletnich w warunkach zamkniętych (młodzieżowe ośrodki wychowawcze, okręgowe ośrodki wychowawcze, zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich (cele, zadania, charakter, specyfika, kryteria kierowania do placówek, organizacja i zasady pobytu nieletnich w danej placówce, rodzaje i typy placówek, środki i metody wychowawcze stosowane wobec nieletnich w danym typie placówki).
9. Instytucjonalna resocjalizacja osób dorosłych. Zakład karny jako instytucja resocjalizacyjna. Metody i środki oddziaływania penitencjarnego stosowane wobec osób odbywających karę pozbawienia wolności, problemy wychowawcze instytucji więziennej.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki resocjalizacyjnej oraz pokrewnych dyscyplinach naukowych.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat opieki i profilaktyki niedostosowania społecznego oraz zna przyczyny, przejawy, stadia i psychospołeczne konsekwencje tego procesu.
Zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpreta¬cji sytuacji i zjawisk społecznych, analizuje je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz ich powiązania z różnymi obszarami dzia¬łalności resocjalizacyjnej.
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę w celu zaproponowania rozwiązania problemów opiekuńczych, wychowawczych, także tych złożonych i nietypowych. Potrafi podejmo¬wać działania naprawcze, zarówno w warunkach rozpoznanych, jak i nie w pełni przewidywalnych.
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w wykonywaniu zadań związanych z organizowaniem wsparcia społecznego, w tym instytucjonalnego odnoszącego się do dziecka zagrożonego niedostosowaniem społecznym.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka.
Jest gotów(-owa) do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej.
Jest gotów(-owa) włączać się do ważnych inicjatyw i działań na rzecz działalności prospołecznej. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych, resocjalizacyjnych. Posiada umiejętności rozwiązywania problemów teoretycznych i decyzyjnych z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność studentów na zajęciach
- ocena przygotowanej na ćwiczenia prezentacji w PowerPoint dotyczącej wybranego tematu z dwóch różnych bloków tematycznych oraz zaprezentowanie go podczas zajęć
- sprawdzenie umiejętności dokonania analizy prawidłowo przeprowadzonego oddziaływania resocjalizacyjnego
- sprawdzenie zrozumienia uwarunkowań nieprzystosowania społecznego
- sprawdzenie oceny i analizy problemów osób nieprzystosowanych społecznie oraz zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 8 zmienione i rozszerzone. APS, Warszawa 2008
Mudrecka I., Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2004.
Literatura uzupełniająca:
Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego, NOVUM, Płock 2001
Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, PWN, Warszawa 1994
Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1985
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie, referat Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: