Elementy pedagogiki resocjalizacyjnej WS-3F-EPR
1. Pedagogika resocjalizacyjna jako dyscyplina naukowa. Rys historyczny pedagogiki resocjalizacyjnej. Budowa pedagogiki resocjalizacyjnej (działy i warstwy pedagogiki resocjalizacyjnej).
2. Omówienie podstawowych pojęć: resocjalizacja, wychowanie resocjalizujące, profilaktyka społeczna, demoralizacja, zachowanie patologiczne.
3. Nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży. Pojęcie nieprzystosowania społecznego. Etapy i typologia nieprzystosowania społecznego. Analiza przebiegu procesu wykolejenia społecznego wg koncepcji Cz. Czapówa; typologia nieprzystosowania społecznego. Charakterystyka głównych objawów nieprzystosowania społecznego.
4. Główne zadania wychowania resocjalizującego.
5. Analiza prawidłowo przeprowadzonego procesu oddziaływania resocjalizacyjnego.
6. Zasady obowiązujące w procesie resocjalizacji.
7. Resocjalizacja w środowisku otwartym i w warunkach zamkniętych.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki resocjalizacyjnej oraz pokrewnych dyscyplinach naukowych.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat opieki i profilaktyki niedostosowania społecznego oraz zna przyczyny, przejawy, stadia i psychospołeczne konsekwencje tego procesu.
Zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpreta¬cji sytuacji i zjawisk społecznych, analizuje je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz ich powiązania z różnymi obszarami dzia¬łalności resocjalizacyjnej.
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę w celu zaproponowania rozwiązania problemów opiekuńczych, wychowawczych, także tych złożonych i nietypowych. Potrafi podejmo¬wać działania naprawcze, zarówno w warunkach rozpoznanych, jak i nie w pełni przewidywalnych.
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w wykonywaniu zadań związanych z organizowaniem wsparcia społecznego, w tym instytucjonalnego odnoszącego się do dziecka zagrożonego niedostosowaniem społecznym.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka.
Jest gotów(-owa) do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej.
Jest gotów(-owa) włączać się do ważnych inicjatyw i działań na rzecz działalności prospołecznej. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych, resocjalizacyjnych. Posiada umiejętności rozwiązywania problemów teoretycznych i decyzyjnych z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność studentów na zajęciach
- ocena przygotowanego na ćwiczenia tematu w formie referatu i prezentacji w PowerPoint dotyczącej wybranego tematu oraz zaprezentowanie go podczas zajęć
- sprawdzenie umiejętności dokonania analizy prawidłowo przeprowadzonego oddziaływania resocjalizacyjnego
- sprawdzenie zrozumienia uwarunkowań nieprzystosowania społecznego
- sprawdzenie oceny i analizy problemów osób nieprzystosowanych społecznie oraz zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym
Literatura
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 8 zmienione i rozszerzone. APS, Warszawa 2008 (rozdz. 1, 2, 4 i 5).
Mudrecka I., Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2004.
Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, PWN, Warszawa 1994
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023L:
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 8 zmienione i rozszerzone. APS, Warszawa 2008 (rozdz. 1, 2, 4 i 5). |
W cyklu 2023Ln:
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 8 zmienione i rozszerzone. APS, Warszawa 2008 (rozdz. 1, 2, 4 i 5). |
W cyklu 2024L:
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 8 zmienione i rozszerzone. APS, Warszawa 2008 (rozdz. 1, 2, 4 i 5). |
W cyklu 2024Ln:
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 8 zmienione i rozszerzone. APS, Warszawa 2008 (rozdz. 1, 2, 4 i 5). |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie, referat Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie, referat, prezentacja multimedialna Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie, referat, prezentacja multimedialna Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie, referat, prezentacja multimedialna Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie, referat, prezentacja multimedialna Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: