Diagnostyka i poradnictwo wychowawcze WS-3F-DPW
TREŚCI PROGRAMOWE:
Podstawy diagnostyki dziecka i rodziny. Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy. Cechy diagnozy środowiska rodzinnego. Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne). Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny). Rodzaje poradnictwa, definicja poradnictwa wychowawczego, modele poradnictwa. Cechy kontaktu pomocowego. Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego. Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym. Opór radzącego się - wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem. Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.). Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym.
W cyklu 2023L:
Podstawy diagnostyki dziecka i rodziny; Podstawy diagnostyki umiejętności ucznia; Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy; Cechy diagnozy środowiska rodzinnego; Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne); Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny); Cechy kontaktu pomocowego; Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego; Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym; Opór radzącego się- wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem; Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.); Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym /poradnianym. Za pomocą metod opartych na własnym doświadczaniu (dyskusja, odgrywanie scenek, praca własna - opracowanie kwestionariusza) student pozna i nauczy się stosować podstawowe techniki diagnostyczne (dobór metod diagnostycznych, podstawy psychometryczne, konstruowanie procesu diagnostycznego, konstruowanie narzędzi badawczych, analiza porównawcza wybranych metod badawczych) oraz konstruować strategie pracy z radzącym się. Szczegółowe treści zajęć to: - Podstawy diagnozy psychopedagogicznej - Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy psychopedagogicznej - Cechy diagnozy psychopedagogicznej środowiska rodzinnego - Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne) - Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny); - Kryteria diagnostyczne ICD 10/ICD11 - Cechy kontaktu pomocowego - Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego - Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym - Opór radzącego się- wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem - Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.) - Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym |
W cyklu 2023Ln:
Podstawy diagnostyki dziecka i rodziny; Podstawy diagnostyki umiejętności ucznia; Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy; Cechy diagnozy środowiska rodzinnego; Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne); Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny); Cechy kontaktu pomocowego; Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego; Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym; Opór radzącego się- wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem; Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.); Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym /poradnianym. Za pomocą metod opartych na własnym doświadczaniu (dyskusja, odgrywanie scenek, praca własna - opracowanie kwestionariusza) student pozna i nauczy się stosować podstawowe techniki diagnostyczne (dobór metod diagnostycznych, podstawy psychometryczne, konstruowanie procesu diagnostycznego, konstruowanie narzędzi badawczych, analiza porównawcza wybranych metod badawczych) oraz konstruować strategie pracy z radzącym się. Szczegółowe treści zajęć to: - Podstawy diagnozy psychopedagogicznej - Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy psychopedagogicznej - Cechy diagnozy psychopedagogicznej środowiska rodzinnego - Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne) - Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny); - Kryteria diagnostyczne ICD 10/ICD11 - Cechy kontaktu pomocowego - Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego - Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym - Opór radzącego się- wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem - Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.) - Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie diagnostyki dziecka i rodziny oraz poradnictwa wychowawczego.
Zna kluczowe pojęcia takie jak: rodzaje poradnictwa, funkcje poradnictwa, etapy poradnictwa, modele diagnostyczne, rodzaje diagnoz, cechy diagnostyki dziecka i rodziny, norma, wskaźnik, średnia, wzorzec.
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne stosowane w diagnostyce dziecka i rodziny oraz poradnictwie wychowawczym.
Zna wytyczne dotyczące tworzenia poszczególnych narzędzi diagnostycznych oraz wytyczne dotyczące ich zastosowania.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w postępowaniu diagnostycznym i poradnictwie wychowawczym.
Zna zarówno zasady etyczne wyznaczające niezbywalne kompetencje osobowo-formalne specjalisty, jak i zasady etyczne wyznaczające niezbywalne kompetencje interpersonalne diagnosty.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu diagnostyki dziecka i rodziny oraz poradnictwa wychowawczego w celu analizowania i interpretowania problemów dziecka i jego najbliższego otoczenia.
Potrafi planować proces diagnostyczny oraz strukturę sesji poradnictwa wychowawczego, wykorzystując różne narzędzia diagnostyczne w zależności od wieku badanego, jego nastawienia do badania, zgłaszanych problemów.
Potrafi prawidłowo formułować diagnozę oraz stosować różne formy interwencji pedagogicznej.
Potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia, w tym dobrać narzędzia służące ocenie danych umiejętności ucznia.
Potrafi rozpoznać typowe błędy uczniowskie i omówić je z rodzicami/opiekunami uczniów oraz podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym, opiekuńczo-wychowawczym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Potrafi stosować normy i zasady etyczne prawidłowej relacji diagnostycznej i pomocowej w pracy jednostką.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych niezbędnych w pracy z dziećmi i ich rodzinami.
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
Jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb wychowanków.
Jest gotów do okazywania empatii wychowankom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
- wykład
- dyskusja dydaktyczna
- prezentacja multimedialna
- burza mózgu
- praca w zespołach
- analiza przypadków
WIEDZA:
- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć
- egzamin ustny
- ocena stworzonego przez studenta kwestionariusza wywiadu
- ocena prac wykonywanych podczas zajęć
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- ocena aktywności studenta podczas zajęć
- ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści
- ocena umiejętności dokonania pisemnej analizy pracy własnej
- ocena umiejętności przeprowadzania wywiadu dotyczącego sytuacji rodzinnej z wybraną osobą
- ocena transkrypcji wywiadu
Literatura
Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Skałbania, B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków
Jarosz, E., Wysoka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak
Skorek, E.M. (2010), (red.). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Skorek, E.M. (2010), (red.). Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (red.). (2022). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. PWN. Warszawa
Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa.
Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa
Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk
Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk
Artykuły: https://scholar.google.pl
Uwagi
W cyklu 2023L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - laboratorium: 15h Godziny kontaktowe - wykład: 15h Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury: 20 h Przygotowanie, przeprowadzenie oraz analiza kwestionariusza wywiadu: 20 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 Metody kształcenia: - wykład - dyskusja dydaktyczna - prezentacja multimedialna - burza mózgu - praca w zespołach - analiza przypadków Metody i kryteria oceniania: WIEDZA: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - egzamin ustny - ocena stworzonego przez studenta kwestionariusza wywiadu - ocena prac wykonywanych podczas zajęć KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ocena aktywności studenta podczas zajęć - ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści - ocena umiejętności dokonania pisemnej analizy pracy własnej - ocena umiejętności przeprowadzania wywiadu dotyczącego sytuacji rodzinnej z wybraną osobą - ocena transkrypcji wywiadu |
W cyklu 2023Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - warsztaty: 6h Godziny kontaktowe - wykład: 9h Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury: 20 h Przygotowanie, przeprowadzenie oraz analiza kwestionariusza wywiadu: 20 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 Metody kształcenia: - wykład - dyskusja dydaktyczna - prezentacja multimedialna - burza mózgu - praca w zespołach - analiza przypadków Metody i kryteria oceniania: WIEDZA: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - egzamin ustny - ocena stworzonego przez studenta kwestionariusza wywiadu - ocena prac wykonywanych podczas zajęć KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ocena aktywności studenta podczas zajęć - ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści - ocena umiejętności dokonania pisemnej analizy pracy własnej - ocena umiejętności przeprowadzania wywiadu dotyczącego sytuacji rodzinnej z wybraną osobą - ocena transkrypcji wywiadu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: