Biblioterapia WS-3F-BIB
TREŚCI PROGRAMOWE:
Metodyka biblioterapii. Biblioterapia a czytanie i czytelnictwo. Biblioterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej, w tym w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie. Bajkoterapia w redukcji lęku u dzieci. Drama w pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacji dzieci i młodzieży. Biblioterapia reminiscencyjna w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą oraz osobami w wieku podeszłym. Poezjoterapia i jej wybrane techniki w pracy opiekuńczo-wychowawczej i rehabilitacji.
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie podział na konwencjonalne i niekonwencjonalne metody prowadzenia zajęć, ma pogłębioną wiedzę o niekonwencjonalnych formach działań twórczych stosowanych w biblioterapii.
Zna i rozumie metodykę oddziaływań bibliotecznych w realizacji poszczególnych treści w obrębie zajęć z zakresu wychowania i opieki, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości wychowanków i grup o różnym potencjale.
Zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego, zasoby metodyczne (warsztat pracy) w tym elektroniczne i obcojęzyczne, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej, myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie prowadzonych zajęć, potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów.
Zna i rozumie potrzebę podejmowania działań biblioterapeutycznych w środowisku społecznym, a także przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej oraz znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej.
Umiejętności
Potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb wychowanków materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania oddziaływań biblioterapeutycznych w ramach biblioterapii wychowawczo-rozwojowej – potrafi przygotować model postępowania biblioterapeutycznego.
Potrafi merytorycznie, profesjonalnie, rzetelnie i etycznie oceniać pracę wychowanków i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej. Poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki biblioterapeuty.
Potrafi identyfikować typowe zadania szkolne w ramach zajęć z biblioterapii oraz identyfikować te zadania z kompetencjami kluczowymi.
Potrafi kreować, analizować i interpretować problemy psychospołeczne, wychowawcze, opiekuńcze, kulturalne i pomocowe, jak również motywy i wzory ludzkich zachowań służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów – potrafi sporządzić diagnozę biblioterapeutyczną.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do adaptowania metod pracy do potrzeb wychowanków, do aktywnego uczestnictwa w grupach i zdolny(-a) do porozumiewania się z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
Jest gotów(-owa) do rozwijania u wychowanków ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.
Jest gotów(-owa) do i kształtowania nawyku czytania u dzieci młodzieży.
Kryteria oceniania
1 ECTS
Stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej: metoda "odwróconej klasy", dyskusja problemowa, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna (z użyciem fragmentów nagrań filmowych i dźwiękowych)
godziny kontaktowe 15 h ćwiczeń
godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 15 h
godziny przeznaczone na przygotowanie prac pisemnych i innych zadań 25 h
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Media Rodzina 2011;
Zawadzka E., Rawa-Kochańska A., Magiczny świat baśni i bajek. Metafory i symbole w procesie wspomagania dziecka w rozwoju, Warszawa 2015;
Konieczna E.J., Biblioterapia w praktyce. Podręcznik dla nauczycieli, wychowawców, terapeutów, Kraków 2006;
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Borecka I., Biblioterapia formą terapii pedagogicznej: skrypt dla studentów pedagogiki, Wałbrzych 2001;
Czernianin W., Czernianin H., Chatzipentidis K., Podstawy współczesnej biblioterapii. Podręcznik akademicki, Wrocław 2017;
Franaszczuk-Truszkowska M., Biblioterapia. Zbiór scenariuszy zajęć biblioterapeutycznych, Gdańsk 2006;
Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011;
Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002;
W cyklu 2023L:
LITERATURA PODSTAWOWA |
Uwagi
W cyklu 2023L:
1 ECTS godziny kontaktowe 15 h ćwiczeń |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: