Arteterapia WS-3F-ART
TREŚCI PROGRAMOWE:
Metodyczne podstawy arteterapii w edukacji. Wykorzystanie technik plastycznych w procesie terapeutycznym ze wskazaniem na możliwość wzmocnienia, samoakceptacji, a także współpracy i współdziałania w grupie. Arteterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej, w tym w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie. Arteterapia w redukcji lęku u dzieci.
Ćwiczenia warsztatowe: techniki rysunkowe, malarskie, graficzne, rzeźbiarskie, graficzne, dramowe, relaksacyjne, pracy z ciałem: praca indywidualna i grupowa.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie metody terapeutyczne stosowane w arteterapii w edukacji, które wzmacniają samoakceptację i rozwijają wyobraźnię.
Zna i rozumie podział na konwencjonalne i niekonwencjonalne metody prowadzenia zajęć, ma pogłębioną wiedzę o niekonwencjonalnych formach działań twórczych stosowanych w arteterapii w edukacji.
Zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego, zasoby metodyczne (warsztat pracy), w tym elektroniczne i obcojęzyczne, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej, myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie prowadzonych zajęć, potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych.
Zna i rozumie potrzebę podejmowania działań autoterapeutycznych w środowisku społecznym, a także przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej oraz znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej.
Umiejętności
Potrafi dobierać odpowiednie do zaplanowanych celów metody pracy i umiejętnie analizuje projekty prac plastycznych z ukierunkowaniem na konkretny cel (wyciszenie, wzrost pewności siebie, odbudowanie wzajemnych więzi).
Potrafi identyfikować typowe zadania szkolne w ramach zajęć z arteterapii oraz identyfikować te zadania z kompetencjami kluczowymi.
Potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów wykorzystując wiedzę o metodach terapeutycznych stosowanych w arteterapii w edukacji.
Potrafi merytorycznie, profesjonalnie, rzetelnie i etycznie oceniać pracę wychowanków i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej. Poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki arteterapeuty.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do adaptowania metod pracy do potrzeb wychowanków, do aktywnego uczestnictwa w grupach i zdolny(-a) do porozumiewania się z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
Jest gotów(-owa) do popularyzowania wiedzy o sztuce wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym. Jest gotów(-owa) do rozwijania u wychowanków ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia warsztatowe.
ECTS 1 pkt:
15 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń
5 godz. indywidualna praca z konsultacjami prowadzącego
30 godz. praca własna studenta. (lektura literatury przedmiotu, opisanie koncepcji działania arteterapeutycznego)
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w tematach, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień.
Literatura
Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, UPH, Siedlce 2011.
Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań 2012
Józefowski E., Florczykiewicz J. (red.), Arteterapia jako praktyka oddziaływań artystycznych i resocjalizacyjnych, Poznań-Kalisz 2012
Karolak, W. (2004). Projekt Edukacyjny ‒ Projekt Artystyczny. Łódź: WSHE.
Karolak W., Rysunek w arteterapii, Łódź 2008
Karolak, W., Kaczorowska, B. (2008). Arteterapia w medycynie i edukacji. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.
Łoza, B., Chmielnicka-Plaskota, A. Arteterapia cz. 1. Warszawa: Difin 2014.
Malchiodi C., Arteterapia, Harmonia Universalis 2012.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia warsztatowe. Oceny: |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia warsztatowe. Oceny: |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia: konwersatorium, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia warsztatowe. Oceny: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: