Praktyka pedagogiczna w placówkach oświatowych (60 godzin) WS-2P-PRA2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Realizacja projektu działania społecznego, opiekuńczego, wychowawczego, pomocowego lub kulturalnego (rekomenduje się realizację działania zaprojektowanego w ramach zajęć na przedmiotach oferowanych na studiach II stopnia na kierunku Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i szkolna), prowadzenie refleksji nad podejmowanymi działaniami (postępowanie w modelu badanie-działanie) oraz ewaluowanie działań. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej realizowanych i obserwowanych zajęć, sytuacji wychowawczych, form pomocy, wsparcia oraz opieki – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
ma uporządkowaną wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej oraz o prowadzonej przez nie działalności w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej i działalności pomocowej oraz dokumentów prawnych obowiązujących w instytucji;
ma uporządkowaną wiedzę na temat projektowania działań w pracy opiekuńczo-wychowawczej;
ma uporządkowaną wiedzę na temat ewaluacji realizowanych działań;
Umiejętności
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią do planowania innowacyjnych działań praktycznych oraz kreatywnego działania;
potrafi dokonać obserwacji zjawisk psychospołecznych oraz, w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska;
potrafi przeprowadzić działanie o charakterze pedagogiczno-społecznym w placówce: wybrać i zastosować właściwy sposób działania, dobrać środki i metody pracy w celu efektywnego zrealizowania zamierzeń w zakresie pracy opiekuńczej, wychowawczej i działalności pomocowej w szkole;
potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych;
potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole;
Kompetencje społeczne
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz jest gotów do współdziałania z nauczycielami i opiekunem praktyk w celu poszerzania swojej wiedzy;
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki, potrafiąc poszukiwać wiedzy eksperckiej, korzystając ze wsparcia opiekuna praktyk i nauczycieli
jest wrażliwy na problemy społeczne, jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy; gotów do projektowania działań zmierzających do rozwoju danej instytucji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: