Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach oświatowych (40 godzin) WS-2P-PRA1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania szkoły: strukturą organizacyjną, aktami prawnymi, ogólnymi planami pracy opiekuńczo-wychowawczej i sposobami ich realizacji, a następnie dokonanie charakterystyki placówki; przeprowadzenie diagnozy placówki (rekomenduje się przeprowadzenie badania w oparciu o narzędzia poznane w trakcie zajęć realizowanych na studiach II stopnia na kierunku), w tym analiza dokumentów dotyczących określonego ucznia oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki wychowanka; obserwacja, dokumentowanie i analiza sytuacji dydaktyczno-wychowawczych w placówce – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i ich przemianach, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych i wychowawczych;
ma uporządkowaną wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej i wychowawczej oraz o prowadzonej przez nie działalności w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej i działalności pomocowej oraz dokumentów prawnych obowiązujących w instytucji;
ma uporządkowaną wiedzę o relacjach pomiędzy poszczególnymi podmiotami działającymi w polu edukacji, wychowania i opieki;
ma uporządkowaną wiedzę na temat działań diagnostycznych (jednostek, grup, instytucji i środowiska lokalnego);
Umiejętności
potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska;
potrafi wybrać i zastosować właściwe narzędzia do diagnozowania placówki w obszarze wychowawczym, pomocowym, socjalnym, edukacyjnym czy terapeutycznym;
potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych;
potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania;
Kompetencje społeczne
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz jest gotów do poszerzania swojej wiedzy;
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki, potrafiąc poszukiwać wiedzy eksperckiej, korzystając ze wsparcia opiekuna praktyk i nauczycieli;
jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: