Warsztat pracy z grupą - podstawy socjoterapii WS-2F-WPG
TREŚCI PROGRAMOWE:
Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Struktura zajęć socjoterapeutycznych. Metody pracy z grupą w socjoterapii. Charakterystyka małej grupy. Proces grupowy. Kontrakt grupowy. Role grupowe. Dynamika grupy socjoterapeutycznej. Przykładowe zajęcia socjoterapeutyczne – programy zajęć. Style kierowania grupą, ład i dyscyplina w grupie, integracja grupy.
W cyklu 2024Ln:
Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Struktura zajęć socjoterapeutycznych. Metody pracy z grupą w socjoterapii. Charakterystyka małej grupy. Proces grupowy. Kontrakt grupowy. Role grupowe. Dynamika grupy socjoterapeutycznej. Przykładowe zajęcia socjoterapeutyczne – programy zajęć. Style kierowania grupą, ład i dyscyplina w grupie, integracja grupy. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
ma zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą sposobów zapobiegania demoralizacji dzieci i młodzieży oraz zjawiskom patologii wśród dzieci i młodzieży;
posiada szeroką wiedzę na temat małych struktur grupowych i ich przemian oraz na temat relacji w grupie, a także zna podejście socjoterapeutyczne;
ma uporządkowaną wiedzę na temat działań diagnostycznych prowadzonych w grupie;
ma uporządkowaną wiedzę na temat projektowania działań w zakresie socjoterapii;
Umiejętności
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych do pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie oraz zagrożoną niedostosowaniem społecznym; potrafi analizować różne obszary rzeczywistości pedagogicznej ze względu na sformułowane cele i zadania diagnozy psychopedagogicznej;
wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i innych dyscyplin z nią powiązanych, potrafi zinterpretować zjawisko społeczne i/lub zidentyfikować problem o charakterze pedagogicznym;
potrafi wybrać i zastosować adekwatne metody i techniki w pracy socjoterapeutycznej; potrafi posługiwać się w praktyce różnymi kategoriami ocen diagnostycznych z użyciem różnych kryteriów diagnostycznych; potrafi samodzielnie poprowadzić zajęcia socjoterapeutyczne;
potrafi się poprawnie komunikować z grupą;
Kompetencje społeczne
odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych;
jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki lub pomocy;
odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu, będąc przekonanym o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
Kryteria oceniania
Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu socjoterapeutycznego oraz ewaluacja pracy studenta
Literatura
Lasota, A., & Franczyk, J. L. (Red.). (2015). Socjoterapia dzieci i młodzieży: Diagnoza i metody pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak.
Jankowiak, B. (Red.). (2016). Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej: Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe UAM.
Grudziewska, E. (Red.). (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą: Programy zajęć. Difin.
Szczepanik, R., & Jaros, A. (2016). Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem i młodzieżą. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Wysocka, E. (2017). Diagnoza w resocjalizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bocian-Waszkiewicz, B. (2016). Socjoterapia jako metoda pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 16(9), 145–165.
Szczepanik, R. (2015). Rola socjoterapii w pracy z dziećmi i młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym. Pedagogika Społeczna, 55(1), 123–138.
Kowalski, P. (2018). Efektywność socjoterapii w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie. Resocjalizacja Polska, 15, 89–102.
Nowak, M. (2019). Socjoterapia jako forma wsparcia dla dzieci z zaburzeniami zachowania. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 584(9), 35–44.
Zielińska, A. (2020). Wykorzystanie socjoterapii w pracy z dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych. Pedagogika Rodziny, 10(2), 67–80..
Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: