Tutoring szkolny WS-2F-TSZ
TREŚCI PROGRAMOWE:
Specyfika i zasady tutoringu szkolnego. Znaczenie dydaktyczne i wychowawcze tutoringu. Implementacja tutoringu w środowisku szkolnym – założenia, egzemplifikacje, wyzwania. Relacja nauczyciel-uczeń a relacja tutorska. Rola nauczyciela oraz uczniów w procesie tutoringu.
W cyklu 2023Zn:
Zakres tematyczny 1. Wprowadzenie do terminu Tutoring. Geneza, definicja, cele i formy działania. Tutoring a nauczanie. Tutoring szkolny jako wspieranie ucznia w procesie edukacyjnym. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie założenia tutoringu w środowisku szkoły oraz w kontekście zadań realizowanych przez nauczyciela-pedagoga oraz nauczyciela-wychowawcę w świetlicy oraz jego znaczenie w procesie osiągania celów edukacyjnych, sposoby jego wdrażania, a także wyzwania z tymi związane;
zna i rozumie zadania specjalistów implementujących tutoring w placówkach edukacyjnych;
bazując na wiedzy teoretycznej z zakresu tutoringu, wie jak zaplanować sposób wdrażania tutoringu w środowisku szkolnym, zwłaszcza w procesie realizacji zadań nauczyciela-pedagoga oraz nauczyciela-wychowawcy w świetlicy;
Umiejętności
potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy, a także motywujące ucznia do nauki, przezwyciężania trudności edukacyjnych i wychowawczych, pracy nad sobą, a także analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania edukacyjne adekwatnie do celów rozwojowych uczniów oraz ich osiągnięć;
potrafi dokonać identyfikacji wdrażania elementów spersonalizowanych strategii wspierania edukacji człowieka w praktyce edukacyjnej, uwzględniając specyfikę środowiska szkolnego;
potrafi wspierać rozwój zainteresowań, kreatywności, umiejętności samodzielnego, krytycznego myślenia poprzez dobór właściwych treści nauczania, zadań i form pracy z tutorowanym;
potrafi wspierać innych w samodzielnym zdobywaniu wiedzy, a także inspirować ich do działań na rzecz uczenia się przez całe życie;
Kompetencje społeczne
jest gotów/-owa do poddawania refleksji, samoocenie i racjonalnej krytyce posiadanych i pozyskiwanych w trakcie zajęć na uczelni oraz aktywności samokształceniowej kompetencji tutorskich;
jest gotów/-owa do implementacji uniwersalnych zasad profesjonalnej i etycznej realizacji działań tutorskich oraz podejmowania refleksji nad dylematami etycznymi im towarzyszącymi;
jest gotów/-owa do budowania relacji opartych na wzajemnym zaufaniu i empatii pomiędzy tutorem a uczestnikami procesów edukacyjnych;
Uwagi
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: pogadanka, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza przypadków, prezentacja, quiz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: