Tutoring rówieśniczy WS-2F-TRU
TREŚCI PROGRAMOWE:
Specyfika i zasady tutoringu rówieśniczego. Tutoring rówieśniczy a inne metody uczenia się opartego na współpracy (cooperative learning). Znaczenie dydaktyczne i wychowawcze tutoringu rówieśniczego. Implementacja tutoringu rówieśniczego w środowisku szkolnym – obszary zastosowania, założenia, formy, strategie, egzemplifikacje, wyzwania, ograniczenia, zagrożenia związane z niewłaściwą implementacją tutoringu rówieśniczego jako metody edukacyjnej. Relacje rówieśnicze a relacje tutorskie. Rola nauczyciela w tutoringu rówieśniczym. Informacja zwrotna w tutoringu rówieśniczym. Budowanie uczniowskich kompetencji tutorskich i przygotowywanie ich do uczestnictwa w tutoringu rówieśniczym w różnych rolach.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie założenia tutoringu rówieśniczego realizowanego w środowisku szkolnym, jego znaczenie dydaktyczno-wychowawcze, a także strategie i formy jego implementacji oraz wyzwania i ograniczenie z tymi związane;
zna i rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwej implementacji tutoringu rówieśniczego w środowisku szkolnym;
zna i rozumie zadania i zakres odpowiedzialności nauczyciela-pedagoga oraz nauczyciela-wychowawcy jako osób organizujących i facylitujących tutoring rówieśniczy w środowisku szkolnym;
bazując na wiedzy teoretycznej z zakresu tutoringu, wie jak zaplanować wdrażanie tutoringu rówieśniczego w środowisku szkolnym oraz przygotować uczniów do uczestnictwa w nim.
Umiejętności
potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące budowaniu kompetencji tutorskich uczniów oraz sprzyjające aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów, popularyzacji wiedzy, a także motywujące ucznia do nauki, przezwyciężania trudności edukacyjnych i wychowawczych, pracy nad sobą, -potrafi analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania edukacyjne adekwatnie do celów rozwojowych uczniów oraz ich osiągnięć;
potrafi dokonać identyfikacji wdrażania elementów tutoringu rówieśniczego w praktyce edukacyjnej, uwzględniając specyfikę środowiska szkolnego;
potrafi wspierać rozwój zainteresowań, kreatywności, umiejętności samodzielnego, krytycznego myślenia poprzez implementację w środowisku szkolnym tutoringu rówieśniczego;
potrafi wspierać innych w samodzielnym zdobywaniu wiedzy, a także inspirować ich do działań na rzecz uczenia się przez całe życie;
Kompetencje społeczne
jest gotów/-owa do poddawania refleksji, samoocenie i racjonalnej krytyce posiadanych i pozyskiwanych w trakcie zajęć na uczelni oraz aktywności samokształceniowej kompetencji z zakresu tutoringu rówieśniczego;
jest gotów/-owa do implementacji uniwersalnych zasad profesjonalnej i etycznej realizacji działań tutorskich oraz podejmowania refleksji nad dylematami etycznymi towarzyszącymi tutoringowi rówieśniczemu;
jest gotów/-owa do budowania relacji opartych na wzajemnym zaufaniu i empatii pomiędzy nauczycielem jako organizatorem i facylitatorem tutoringu rówieśniczego a uczestniczącymi w nim uczniami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: