Społeczeństwo i wspólnoty lokalne WS-2F-SWL
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pogłębienie zagadnień takich jak: socjologia i społeczeństwo – socjologiczne spojrzenie na świat - korzyści, definicje społeczeństwa, typy społeczeństw i więzi społeczne; człowiek w społeczeństwie – kultura, socjalizacja, interakcje społeczne, kontrola społeczna, integracja społeczna; zbiorowości społeczne - grupa społeczna, organizacja, społeczność lokalna, naród, państwo; podziały społeczne – struktura społeczna i jej przemiany, klasy i warstwy, ruchliwość społeczna, nierówności społeczne, stratyfikacja a płeć, wiek, wykształcenia, status ekonomiczno-materialny; społeczeństwo obywatelskie – jako zbiorowość zwykłych obywateli usytuowanych i działających w przestrzeni pomiędzy państwem, rynkiem a sferą prywatną.
W cyklu 2022Z:
- Wprowadzenie do społeczności socjologii lokalnych. |
W cyklu 2022Zn:
Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów pedagogiki z socjologią jako jedną z nauk społecznych. Na kolejnych wykładach będzie omawiana problematyka związana z: klasami społecznymi, związkami między klasami a rynkiem pracy i systemem edukacji, zróżnicowaniem i nierównościami społecznymi (szczególnie ze względu na płeć i wiek), społecznościami lokalnymi w Polsce i koncepcją społeczeństwa obywatelskiego. W trakcie wykładu będą prezentowane zróżnicowane koncepcje teoretyczne oraz wyniki badań socjologicznych. |
W cyklu 2024Zn:
- Definiowanie społeczności lokalnej |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2022Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu socjologii stanowiącej istotne odniesienie teoretyczne pedagogiki;
ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i ich przemianach, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, socjalnych;
Umiejętności
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych w celu analizy złożonych zjawisk edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych;
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią spokrewnionych do planowania innowacyjnych działań praktycznych;
potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych, oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska;
wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i socjologii, potrafi zidentyfikować i opisać zjawiska społeczne;
potrafi samodzielnie planować własne uczenie się i rozwój w obszarze nauk społecznych;
Kompetencje społeczne
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej;
jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy;
Literatura
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: - Starosta, P. (1995). Poza metropolią: wiejskie i małomiasteczkowe zbiorowości lokalne a wzory porządku makrospołecznego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Matysiak, I. (2014). Rola sołtysów we współczesnych społecznościach wiejskich. Płeć jako czynnik różnicujący kapitał społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Jałowiecki B. Szczepański M.S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Scholar 2010. Kaźmierczak T. (red.), Zmiana w społeczności lokalnej. Szkice o kapitale społecznym w praktyce społecznej i nie tylko , wyd. ISP, Warszawa 2007. Kaźmierczak T., Kapitał społeczny a rozwój społeczno-ekonomiczny – przegląd podejść, w: Rymsza M, Kaźmierczak T. (red.), Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, wyd. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007. Matysiak I., Młodzi i wykształceni w procesie przemian polskiej wsi, wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2019. Matysiak, I. Rola sołtysów we współczesnych społecznościach lokalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, 2014. Putnam R, Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1995 Trutkowski, C., Mandes, S. (2005). Kapitał społeczny w małych miastach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar". Woźniak R.B., Dylematy uwarunkowań społecznych w rozwoju społeczności lokalnych. Edukacja humanistyczna nr2 (31) 2014. Prokopczuk M. Pokrzywa A. Cobel-TokarskaM., Miasto na dyplomach. Szkoła profesor Elżbiety Tarkowskiej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej 2017 |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Wykład z elementami interaktywnymi. NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI: - udział w wykładach - 30 h |
W cyklu 2022Zn:
Wykład z elementami interaktywnymi. Nakład pracy studentki/ta: - udział w wykładach - 30 h |
W cyklu 2024Zn:
gr war II DUSC-SZS Metody kształcenia 15 godzin - godziny kontaktowe Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: