Pedagogika społeczna - między tradycją i współczesnością WS-2F-PST
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aB3DDw12x66dfB7X2TLjUfTWJjAM7UzGvYc8ELRGVBrw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d3ee7c99-6eb5-48bb-ab15-841008e5cd1e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2022Zn)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aB3DDw12x66dfB7X2TLjUfTWJjAM7UzGvYc8ELRGVBrw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d3ee7c99-6eb5-48bb-ab15-841008e5cd1e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2024Zn)
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wychowanie, kultura, partycypacja a środowisko. Środowisko wychowania a aktywny, kreatywny podmiot (jednostka lub grupa); społeczno-ekologiczne modele rozwoju i życia człowieka; społeczno-polityczne strategie pedagogiki społecznej; pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna; koncepcje aktywizacji, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy); wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy – globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej.
W cyklu 2022Zn:
WYKŁAD 1: |
W cyklu 2024Zn:
WYKŁAD 1: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk (jej przedmiotowych metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi);
zna na poziomie rozszerzonym terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki społecznej; zna różne koncepcje i modele związane z teorią praktyką społeczno-pedagogiczną;
posiada szeroką wiedzę na temat rodzajów więzi społecznej i prawidłowościach nią rządzących;
ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych (środowisk) i ich przemianach, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, socjalnych;
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki;
rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania;
Umiejętności
potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych;
potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej z pedagogiki społecznej, zinterpretować te zjawiska;
potrafi właściwie prezentować własne stanowiska, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych;
Kompetencje społeczne
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej;
Literatura
W cyklu 2022Zn:
Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Polityka Sp. z o.o. Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024Zn:
Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Polityka Sp. z o.o. Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: 58 h. = 3ECTS |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: 58 h. = 3ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: