Problemy społeczne w wymiarze strukturalnym i indywidualnym WS-2F-PSS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Rozumienie pojęcia: problem społeczny; Klasyczne koncepcje problemów społecznych; Co społecznego jest w problemach społecznych?; Problemy społeczne jako zakłócenia porządku społecznego; Jawne i ukryte (latentne) problemy społeczne; Socjologiczna i publiczna wersja problemów społecznych; Dwa relatywizmy: „naturalna historia problemów społecznych” (Fuller, Blumer), konstruowanie problemów społecznych (Spector i Kitsuse); Problemy społeczne i „czwarta władza” - koncepcja „paniki moralnej”; Problemy społeczne w procesie instytucjonalizacji (Berger i Luckmann).
W cyklu 2022Zn:
Rozumienie pojęcia: problem społeczny; Klasyczne koncepcje problemów społecznych; Co społecznego jest w problemach społecznych?; Problemy społeczne jako zakłócenia porządku społecznego; Jawne i ukryte (latentne) problemy społeczne; Socjologiczna i publiczna wersja problemów społecznych; Dwa relatywizmy: „naturalna historia problemów społecznych” (Fuller, Blumer), konstruowanie problemów społecznych (Spector i Kitsuse); Problemy społeczne i „czwarta władza” - koncepcja „paniki moralnej”; Problemy społeczne w procesie instytucjonalizacji (Berger i Luckmann). Nowe tendencje: spory o sens dewiacji w społeczeństwach współczesnych: teza o ‘śmierci dewiacji’, zwrot w kierunku medykalizacji problemów społecznych. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2022Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
ma uszczegółowioną wiedzę na temat fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji (w tym dylematów etycznych), osadzoną w kontekście wyzwań i zadań dla edukacji, wychowania, opieki i pomocy;
rozumie instytucjonalne ramy pracy pedagogów w rozmaitych kontekstach organizacyjnych;
Umiejętności
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz socjologii i polityki społecznej w celu analizy złożonych zjawisk edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych;
potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych;
potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych, oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska;
Kompetencje społeczne
jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy;
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
Wykład + prezentacje .ppt, (dostępne dla studentów), elementy konwersatorium NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: