Projekt działania społeczno-pedagogicznego WS-2F-PDS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Integrowanie wiedzy z pedagogiki i nauk pokrewnych do przygotowania działania w terenie.
Koncepcje działania społecznego w obszarze pracy pedagogicznej; założenia dotyczące badań partycypacyjnych;
model badania w działaniu – koncepcja i przykłady; projektowanie działania; cele, zadania, harmonogram, budżetu i efekty; ewaluacja – jako badanie: założenia, zasady, postępowanie (ustalenie wskaźników i metod ewaluacji monitorowania działań); komunikacja z profesjonalistami i innymi uczestnikami działań społeczno-pedagogicznych.
W cyklu 2023Zn:
Rodzaje i funkcje projektów. Struktura projektu socjalnego. Fazy projektu, jego etapy i aspekty. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
ma uporządkowaną wiedzę na temat projektowania działań społeczno-pedagogicznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej; zna etapy projektu i zasady jego konstruowania;
Umiejętności
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych do planowania innowacyjnych działań praktycznych;
potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat różnych praktyk i działań podejmowanych w ramach pracy opiekuńczo-wychowawczej i środowiskowej przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych;
na podstawie dokonanej diagnozy środowiskowej potrafi wybrać i zastosować właściwy dla sposób postępowania, zaplanować kolejne etapy, dobrać środki i metody pracy w celu realizacji działania w zakresie pracy opiekuńczej, wychowawczej i działalności pomocowej kierowanej do różnych uczestników społeczności szkolnej i sąsiedzkiej;
potrafi sprawnie porozumiewać się - przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych - w zakresie pedagogiki, ze specjalistami, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów;
potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole;
Kompetencje społeczne
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej;
jest wrażliwy/-a na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy/-a do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy;
Uwagi
W cyklu 2023Zn:
Nakład roczny pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): udział w zajęciach - 30 godz. przygotowanie się do zaliczenia – 10 godz. przygotowanie/realizacja, prezentacja projektu – 20 godz. lektura - 10 godz. Sumaryczna liczba godzin: 70, co stanowi 3 ECTS Metody kształcenia: dyskusja moderowana, aktywizujące metody i formy pracy na zajęciach, warsztaty, dyskusja, burza mózgów, metoda problemowa (zadania), metoda projektu, praca w grupach (na zajęciach oraz w terenie), prezentacja. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: