Interwencja kryzysowa WS-2F-IKT
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wiedza z zakresu prowadzenia interwencji kryzysowych, filarów teoretycznych (terapia skoncentrowana na rozwiązaniu, terapia zorientowana na osobę, terapia poznawczo-behawioralna, dialog motywujący). Definicja kryzysu, kryzys jako zmiana, kryzys jako proces. Sytuacje, w których prowadzona jest interwencja kryzysowa (kryteria rozpoznawania) takie jak: doświadczenie przemocy ze strony bliskich osób lub przemocy rówieśniczej, konflikty w rodzinie (rozwód), śmierć bliskiej osoby, zachowania autoagresywne (w tym próby samobójcze). Procedura prowadzenia interwencji kryzysowej, zasady, ramy etyczne postępowania pomocowego. Interwencja kryzysowa w perspektywie interdyscyplinarnej i międzyinstytucjonalnej.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych tworzących istotne odniesienia teoretyczne pedagogiki, ze szczególnym uwzględnieniem psychologii jako filaru teoretycznego interwencji kryzysowej;
ma rozszerzoną i uszczegółowioną wiedzę o strukturze systemu wsparcia dziecka i rodziny oraz osób znajdujących się w sytuacji trudnej. Zna instytucje działające na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich rodzin, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej (przemoc, uzależnienia, zachowania autoagresywne);
ma uporządkowaną wiedzę o relacjach pomiędzy poszczególnymi podmiotami działającymi w polu wsparcia dzieci i młodzieży oraz ich rodzin, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej (przemoc, uzależnienia, zachowania autoagresywne);
Umiejętności
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z pedagogiki i psychologii, by zidentyfikować i opisać problem oraz sytuację życiową dziecka i rodziny. Potrafi adekwatnie ocenić sytuację osoby;
na podstawie rozpoznania sytuacji jednostki potrafi planować proces interwencji kryzysowej wykorzystując różne narzędzia diagnostyczne w zależności od wieku badanego, jego nastawienia do badania, zgłaszanych problemów, sytuacji życiowej, w jakiej się znajduje;
posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne. Potrafi nawiązać prawidłowy kontakt pomocowy w ramach oddziaływań interwencyjnych w sytuacjach przemocy, uzależnienia od substancji psychoaktywnych, zachowań autoagresywnych;
Kompetencje społeczne
jest wrażliwy na problemy społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z instytucjami realizującymi działania pomocowe na rzecz dzieci, młodzieży oraz ich rodzin;
ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych niezbędnych w pracy z dziećmi i ich rodzinami;
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: