Diagnoza oraz wsparcie psychopedagogiczne WS-2F-DWP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wiedza z zakresu poszczególnych faz rozwojowych dziecka oraz występujących nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym. Studenci poznają obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10, ICD 11 i DSM V (ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń odżywiania, uzależnień behawioralnych, zaburzeń adaptacyjnych, zaburzeń zachowania i zaburzeń psychicznych związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych, zamierzone samouszkodzenia). Poznanie i stosowanie zasad i norm etycznych w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi. Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej, terapii rodzin oraz stosowanych w ramach tych form pomocy narzędzi, technik diagnostycznych i interwencyjnych.
W cyklu 2022L:
Poszczególne fazy rozwojowe dziecka oraz występujących nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym, obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10, ICD 11 i DSM V, zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi; podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej; założenia głównych nurtów psychoterapeutycznych i form pomocowych skierowanych zarówno do osoby jak i jej najbliższego otoczenia. Następujące jednostki chorobowe (podstawowe informacje): |
W cyklu 2022Ln:
Poszczególne fazy rozwojowe dziecka oraz występujących nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym, obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10, ICD 11 i DSM V, zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi; podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej; założenia głównych nurtów psychoterapeutycznych i form pomocowych skierowanych zarówno do osoby jak i jej najbliższego otoczenia. Następujące jednostki chorobowe (podstawowe informacje): |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna na poziomie rozszerzonym terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki i psychologii klinicznej, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii z zakresu wybranych zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży, takich jak świadome samouszkodzenia, zespół uzależnienia od substancji psychoaktywnych, uzależnienia behawioralne;
ma pogłębioną wiedzę na temat procesów rozwoju biologicznego i fizycznego, poznawczego oraz społecznego i osobowościowego dzieci;
zna kryteria zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania rozwijających się w dzieciństwie i wieku młodzieńczym;
ma rozszerzoną i uszczegółowioną wiedzę o strukturze systemu wsparcia dziecka z wybranymi zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania i ich rodzin;
zna instytucje zajmujące się świadczeniem kompleksowej pomocy dla dzieci i młodzieży z wybranymi zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania oraz ich rodzin;
ma uporządkowaną wiedzę na temat działań diagnostycznych, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy dzieci i młodzieży oraz diagnozy rodziny;
zna metody, techniki i narzędzia diagnostyczne stosowane w terapii rodzin oraz terapii poznawczo-behawioralnej;
Umiejętności
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu diagnostyki dziecka i rodziny oraz terapii rodzin i terapii poznawczo-behawioralnej w celu analizowania i interpretowania problemów dziecka i jego najbliższego otoczenia;
potrafi rozpoznać symptomy wybranych zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży;
potrafi planować proces diagnostyczny oraz strukturę sesji pomocowej, wykorzystując różne narzędzia diagnostyczne w zależności od wieku badanego, jego nastawienia do badania, zgłaszanych problemów;
potrafi zastosować wybrane techniki interwencyjne stosowane w ramach terapii rodzin i terapii poznawczo-behawioralnej;
posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne;
potrafi nawiązać prawidłowy kontakt diagnostyczny i pomocowy z osobą;
Kompetencje społeczne
ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych niezbędnych w pracy z dziećmi i ich rodzinami;
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego;
odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli diagnosty;
rozumie potrzebę przestrzegania zasad etyki zawodowej;
Kryteria oceniania
Prezentacja multimedialna na wybrany temat;
Aktywny udział na zajęciach;
Literatura
Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (red.). (2022). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. PWN. Warszawa
Heszen-Cielińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia. PWN. Warszawa
Zawadzka, B., Łączka, T. (red.) (2017). Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce. Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego. Kielce
Kazdin, A., E., W, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków
Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Fraszka. Warszawa
Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa.
Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa
Borkowska, A., Domańska, Ł. (2012). Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN. Warszawa
Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk
Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk
Artykuły: https://scholar.google.pl
Uwagi
W cyklu 2022Ln:
Wkład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: