Antropologia pedagogiczna WS-2F-ANP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Problem dookreślania podstaw, celu, zadań i funkcji edukacji z perspektywy współczesnej antropologii filozoficznej (animal securum versus animal insecurum; homo educandus versus homo educabilis). Wybrane modele antropologiczne i wizje natury ludzkiej, odzwierciedlane w sposobach współczesnego dookreślania kondycji ludzkiej. Światopogląd konserwatywny versus światopogląd liberalny jako rezerwuar edukacyjnych wizji/ideałów człowieka i społeczeństwa oraz modeli (retrospektywnych i prospektywnych) projektowania/warunkowania celu, zadań i funkcji edukacji. Współczesne wpływowe koncepcje człowieka i kondycji ludzkiej, obecne w dyskursie antropologii filozoficznej i antropologii pedagogicznej (egzystencjalne, hermeneutyczne, krytyczne, emancypacyjne, postmodernistyczne) oraz ich implikacje i konsekwencje edukacyjne. Współczesne oblicza problematyzacji człowieka jako homo electronicus - problemy społeczeństwa ery elektronicznej i społeczeństwa informacyjnego.
W cyklu 2022Zn:
Wprowadzenie. Współczesne wpływowe koncepcje człowieka i kondycji ludzkiej, obecne w dyskursie antropologii filozoficznej i antropologii pedagogicznej (egzystencjalne, hermeneutyczne, krytyczne, emancypacyjne, postmodernistyczne) oraz ich implikacje i konsekwencje edukacyjne. Pespektywa antropologiczna w pedagogice - pedagogika jako „antropologia stosowana” i nauka o człowieku. Problem dookreślania podstaw, celu, zadań i funkcji edukacji z perspektywy współczesnej antropologii filozoficznej (animal securum versus animal insecurum; homo educandus versus homo educabilis). Wybrane modele antropologiczne i wizje natury ludzkiej, odzwierciedlane w sposobach współczesnego dookreślania kondycji ludzkiej. Światopogląd konserwatywny versus światopogląd liberalny jako rezerwuar edukacyjnych wizji/ideałów człowieka i społeczeństwa oraz modeli (retrospektywnych i prospektywnych) projektowania/warunkowania celu, zadań i funkcji edukacji. Podmiot odziaływań pedagogicznych a typizacje i habitusy jego doświadczenia świat życia codziennego. Podmiot odziaływań pedagogicznych a mimetyczne formy społeczno-kulturowego uczenia się. Podmiot odziaływań pedagogicznych a antropologia strukturalnych przesłanek i elementów edukacji. Podmiot odziaływań pedagogicznych a samorealizacja jako forma urzeczywistniania się człowieka (rozwój jako dobrostan człowieka i egzystencjalny stan rzeczy; problem zdrowej struktury osobowości; na drodze do autokreacji - podstawowe charakterystyki, specyficzne nastawienia i postawy osób samorealizujących się). Podmiot odziaływań pedagogicznych a prospektywna orientacja „człowieka innowacyjnego”. Podmiot odziaływań pedagogicznych a ponowoczesny świat i ponowoczesna kondycja człowieka. Współczesne oblicza problematyzacji człowieka jako homo electronicus - problemy społeczeństwa ery elektronicznej i społeczeństwa informacyjnego. Pespektywa antropologiczna w pedagogice - pedagogika jako „antropologia stosowana” i nauka o człowieku. |
W cyklu 2024Zn:
Wprowadzenie. Współczesne wpływowe koncepcje człowieka i kondycji ludzkiej, obecne w dyskursie antropologii filozoficznej i antropologii pedagogicznej (egzystencjalne, hermeneutyczne, krytyczne, emancypacyjne, postmodernistyczne) oraz ich implikacje i konsekwencje edukacyjne. Pespektywa antropologiczna w pedagogice - pedagogika jako „antropologia stosowana” i nauka o człowieku. Problem dookreślania podstaw, celu, zadań i funkcji edukacji z perspektywy współczesnej antropologii filozoficznej (animal securum versus animal insecurum; homo educandus versus homo educabilis). Wybrane modele antropologiczne i wizje natury ludzkiej, odzwierciedlane w sposobach współczesnego dookreślania kondycji ludzkiej. Światopogląd konserwatywny versus światopogląd liberalny jako rezerwuar edukacyjnych wizji/ideałów człowieka i społeczeństwa oraz modeli (retrospektywnych i prospektywnych) projektowania/warunkowania celu, zadań i funkcji edukacji. Podmiot odziaływań pedagogicznych a typizacje i habitusy jego doświadczenia świat życia codziennego. Podmiot odziaływań pedagogicznych a mimetyczne formy społeczno-kulturowego uczenia się. Podmiot odziaływań pedagogicznych a antropologia strukturalnych przesłanek i elementów edukacji. Podmiot odziaływań pedagogicznych a samorealizacja jako forma urzeczywistniania się człowieka (rozwój jako dobrostan człowieka i egzystencjalny stan rzeczy; problem zdrowej struktury osobowości; na drodze do autokreacji - podstawowe charakterystyki, specyficzne nastawienia i postawy osób samorealizujących się). Podmiot odziaływań pedagogicznych a prospektywna orientacja „człowieka innowacyjnego”. Podmiot odziaływań pedagogicznych a ponowoczesny świat i ponowoczesna kondycja człowieka. Współczesne oblicza problematyzacji człowieka jako homo electronicus - problemy społeczeństwa ery elektronicznej i społeczeństwa informacyjnego. Pespektywa antropologiczna w pedagogice - pedagogika jako „antropologia stosowana” i nauka o człowieku. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o przedmiotowych powiązaniach pedagogiki z innymi dyscyplinami naukowymi;
ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie wybranych elementów wiedzy interdyscyplinarnej, ujmowanej w kontekście antropologicznych podstaw pedagogiki;
ma uszczegółowioną wiedzę na temat fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji, osadzoną w kontekście wyzwań i zadań dla edukacji, wychowania, opieki i pomocy, ujmowaną w kontekście antropologicznych sposobów problematyzacji egzystencji ludzkiej;
Umiejętności
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną, która określa podstawy antropologiczne pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych w celu analizy złożonych zjawisk edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych;
Kompetencje społeczne
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności rozpatrywanych w kategoriach wieloaspektowego ujmowania złożoności egzystencji ludzkiej, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego jako przejawu własnej podmiotowej autokreacji oraz własnej partycypacji w przestrzeni świata ludzkich spraw;
Literatura
W cyklu 2022Zn:
Lektura obowiązkowa: Lektura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Lektura obowiązkowa: Lektura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
Opis metod kształcenia |
W cyklu 2024Zn:
Opis metod kształcenia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: