Praktyka dyplomowa w placówkach opiekuńczo-socjalnych (60 godz.) WS-0P-PRA3
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zapoznanie się z dokumentacją związaną z całokształtem funkcjonowania placówki lub instytucji opiekuńczo-socjalnej, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, regulaminami wewnętrznymi ogólnymi planami pracy oraz sposobami ich realizacji, a także innymi aktami prawnymi określającymi sposób jej funkcjonowania. Zapoznanie się z ofertą edukacyjną placówki lub instytucji, źródłami jej finansowania, metodami komunikacji z beneficjentami (odbiorcami) oraz technikami promocji wykorzystywanymi w placówce lub instytucji. Poznanie różnych form współpracy placówki lub instytucji, w której odbywa praktykę, ze środowiskiem rodzinnym i szkolnym oraz ze środowiskiem lokalnym. Poznanie programu i planu zajęć realizowanych w placówce lub instytucji. Poznanie warsztatu pracy pedagoga, wychowawcy. Prowadzenie obserwacji niezbędnych do wyjaśnienia poruszanych na zajęciach zagadnień teoretycznych z zakresu pedagogiki i metodyki pracy z grupą. Doskonalenie umiejętności analizy pracy pedagogów nauczycieli zatrudnionych w placówce lub instytucji. Asystowanie w zajęciach i/lub aktywnościach dotyczących rozwijania i stymulowania zdolności i potencjału twórczego uczestników zajęć w zależności od ich możliwości psychofizycznych (w zakresie określonym przez opiekuna praktyk w placówce). Aktywne uczestnictwo w zleconych przez opiekuna praktyk działaniach placówki/instytucji.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie zadania charakterystyczne dla placówki opiekuńczo-socjalnej oraz środowiska, w jakim ona działa.
Zna i rozumie zadania opiekuńcze realizowane przez placówkę opiekuńczo-socjalną.
Zna i rozumie sposób funkcjonowania, organizację pracy opiekuńczej placówki oraz zna dokumenty prawne obowiązujące w placówce.
Ma podstawową wiedzę o placówkach opiekuńczo-socjalnych, ma podstawową wiedzę o opiece nad dzieckiem w rodzinie, w formach zastępczych rodziny, w instytucjach wspierających rodziny w opiece i wychowaniu.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w wybranej placówce, np. żłobku, klubie dziecięcym, w placówkach wsparcia dziennego, placówkach socjalnych, w placówkach socjalizacyjnych, interwencyjnych, terapeutycznych, w interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych, organizacjach pozarządowych, domach pomocy społecznej, domach dziennego pobytu prowadzonych przez powiaty, gminy, organizacje pozarządowe lub inne podmioty społeczne.
Umiejętności
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię zajęć.
Potrafi wyznaczyć cele dla swojej działalności praktycznej, zaplanować i zorganizować swoją pracę oraz ocenić jej efekty.
Kompetencje społeczne
Jest gotów/-owa do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. Jest świadomy istnienia zjawiska wypalenia zawodowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: