Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania SP-ZZZ
Treści nauczania
•Pojęcie normy i patologii psychicznej.
•Charakterystyka zaburzeń nerwicowych (objawy i zespoły).
•Charakterystyka zaburzeń osobowości i zachowania (objawy i zespoły).
•Charakterystyka zaburzeń afektywnych (objawy i zespoły).
•Charakterystyka zaburzeń schizofrenicznych (objawy i zespoły).
•Charakterystyka zaburzeń psychicznych i zachowania spowodowanych używaniem substancji psychoaktywnych (objawy i zespoły).
•Charakterystyka innych zaburzeń: organicznych i zespołów behawioralnych związanych z zaburzeniami fizjologicznymi i czynnikami fizycznymi (objawy i zespoły).
•Cechy i stopnie zaburzeń rozwoju psychicznego.
•Charakterystyka zaburzeń zachowania i emocji rozpoczynających się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym.
Zakres wymaganej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych.
W wyniku kształcenia psycholog nabędzie umiejętność:
•definiowania i rozpoznawania objawów zaburzeń nerwicowych, zaburzeń osobowości i zachowania, afektywnyeh, schizofrenicznych i związanych z używaniem substancji psychoaktywnych,
•samodzielnego różnicowania zaburzeń nerwicowych z zaburzeniami osobowości i afektywnym i,
•wykorzystywania wiedzy o stanie psychicznym i funkcjonowaniu pacjenta we wcześniejszych okresach rozwojowych, ważnych dla aktualnej diagnozy.
•samodzielnego przeprowadzenia badania psychologicznego diagnostycznego
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu wiadomości.
Literatura
1.Bętkowska-Korpała B. (red) Uzależnienia w praktyce klinicznej - zagadnienia diagnostyczne. Wyd Giza, Kraków 2007, II wydanie PARPA Media 2008.
2.Bętkowska-Korpała B., Gierowski J.K. (red). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Wyd. UJ. Kraków, 2007
3.Bilikiewicz A. (red.): Psychiatria. PZWL, Warszawa, 1999.
4.Brzeziński J., Toeplitz- Winiewska M. (red.): Etyczne dylematy psychologii. Humaniora, Poznań, 2000.
5.Carson R. C, Bytcher J. N., Mineka S.: Psychologia zaburzeń. Człowiek we współczesnym świecie. GWP 2003.
6.Czabała J. C: Czynniki leczące w psychoterapii. PWN, Warszawa, 1997.
7.Hall C. S. Lindzey G.: Teorie osobowości. PWN, Warszawa, 1994.
8.Heszen-Niejodek I. (red.): Rola psychologa w diagnostyce i leczeniu chorób somatycznych. PZWL, Warszawa 1990.
9.Heszen I., Sęk H.(red) Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa 2007
10.Herzyk A.: Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa,2005.
11.Garfield S. L., Bergin A. E.: Psychoterapia i zmiana zachowania. Wyd. IPiN, Warszawa 1990.
12.Grzesiuk L. (red.): Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki, specyficzne problemy. PWN. Warszawa, 2000.
13.Jakubik A.: Zaburzenia osobowości. PZWL. Warszawa, 1997.
14.James R, Gillialand B. Strategia interwencji kryzysowej, Parpamedia, Warszawa 2008.
15.Mellibruda J., Sobolewska-Mellibruda Z. Psychologiczne.: Integracyjna psychoterapia uzależnienia. Teoria i praktyka. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2006
16.Paluchowski W. Diagnoza psychologiczna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
17.Rosenhan D. L, Seligmen M. F. P.: Psychopatologia. Warszawa PTP 1994.
18.Sadowski B.: Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN. Warszawa, 2001.
19.Sęk H (red). Psychologia kliniczna. I i II t. PWN 2004
20.Suchańska A. Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
21.Turner J. S., Helms D. B.: Rozwój człowieka. WSiP, Warszawa, 1999.
22.Tylka J.: Psychosomatyka. Wyd. UKSW. Warszawa, 2000.
23.Walsh K., Darby K.: Neuropsychologia kliniczna Walsha. GWP, Gdańsk, 2008.
24.Jak rozumieć uszkodzenia mózgu. Podstawy diagnozy neuropsychologicznej. Wyd. IPiN. Warszawa, 2001.
UWAGA: Każdy z prowadzących zajęcia zobowiązany jest przedstawiać dodatkowe aktualne lektury związane z omawianym zagadnieniem
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: