Współpraca z rodziną dziecka z zaburzeniami SI SP-WSI3
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Zn:
1. Rodzina jako środowisko wychowawcze, jej funkcje, zadania, style wychowania, relacje w rodzinie. 2. Współpraca z rodziną – zasady, metody, środki oraz formy organizacyjne efektywnej współpracy na różnych etapach edukacji ucznia/dziecka. 3. Wspomaganie rozwoju ucznia/dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi we współpracy z rodziną. 4. Pedagogiczne, psychologiczne oraz prawne aspekty uczestnictwa rodziców w procesie wychowania i kształcenia. Integracja włączająca – współpraca z rodziną ucznia/dziecka z zaburzeniami SI. 5. Rodzina i szkoła wobec współczesnych problemów dzieci i młodzieży (uzależnienie od gier komputerowych, alkoholizm, nikotyna i środki psychoaktywne, narkomania, sekty, zaburzenia odżywiania, agresja, wykluczenie z grupy i inne sytuacje trudne). 6. Rodzina dysfunkcyjna – określenie, postępowanie w sytuacji trudnej (aspekty pedagogiczne, psychologiczne i prawne). Aspekt etyczny i odpowiedzialność pedagoga współpracującego ze środowiskiem rodzinnym ucznia/dziecka. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat środowisk wychowawczych, zwłaszcza o rodzinie, specyfice rodziny i procesach zachodzących w rodzinie
- ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń
- zna i potrafi przeanalizować cykl życia rodziny i wskazać różnice w rodzinach z dzieckiem pełnosprawnym i z zaburzeniami w rozwoju
- zna modelową procedurę informowania rodziców o zaburzeniach rozwoju dziecka
- wie, jak pracować z rodzicami reprezentującymi różne postawy rodzicielskie.
UMIEJĘTNOŚCI:
- ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej
- potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki specjalnej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
- rozumie złożoną sytuację rodziny i jej uwarunkowania
- potrafi opracować scenariusz warsztatu z rodzicami
- potrafi określić zasady prawidłowej współpracy ze środowiskiem rodzinnym
- umie napisać kontrakt współpracy z rodzicami dziecka z zaburzeniami w rozwoju reprezentującymi negatywne postawy rodzicielskie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- jest świadomy znaczenia odpowiedzialności za podejmowane działania wobec rodziny i dziecka.
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Liczba punktów ECTS- 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: