Wspomaganie rozwoju psychoruchowego SP-WRP
Podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju dziecka w poszczególnych obszarach mając na uwadze także narządy zmysłowe.
Przyczyny zaburzeń rozwoju: biologiczne i społeczne.
Wspomaganie rozwoju małego dziecka o zaburzonych funkcjach zmysłów: dotykowego, wzrokowego i słuchowego.
Wybrane metody wspierania rozwoju dzieci.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania zmysłów: dotykowego, wzrokowego i słuchowego.
Student posiada wiedzę z zakresu wspomagania rozwoju małego dziecka o zaburzonych funkcjach zmysłów: dotykowego, wzrokowego i słuchowego.
Student rozumie rolę czynników zaburzających rozwój, różnicuje rozwój prawidłowy i zaburzony.
Student zna różne metody wspierania rozwoju dzieci.
Umiejętności
Student potrafi dostosować poziom przeprowadzonych zajęć do potrzeb i możliwości dzieci.
Student potrafi określić przyczynę zaburzeń rozwoju mając na uwadze zakłócenia funkcji narządów zmysłów.
Student potrafi przeprowadzić zajęcia polegające na wspieraniu zaburzeń analizatorów dotykowego, wzrokowego i słuchowego
Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych ze wspomaganiem różnych sfer rozwoju dziecka..
Na podstawie obserwacji i analizy zachowania dzieci potrafi dostrzec przejawy rozwoju prawidłowego i zaburzonego.
Kompetencje społeczne
Student jest przekonany o konieczności prowadzenia zajęć wspomagających rozwój dziecka mając na uwadze zaburzenia analizatorów wzrokowego i słuchowego.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenie przedmiotu jest obecność i uczestnictwo w zajęciach.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym : wskazówki dla nauczycieli dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Karolina Skarbek, Irmina Wrońska. - Kraków : "Bliżej Przedszkola" 2013.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka / pod red. Beaty Cytowskiej, Barbary Winczury. - Kraków : "Impuls" 2011.
Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka / Marta Bogdanowicz, Bożena Kisiel, Maria Przasnyska. - Warszawa : WSiP, 1992.
Dzieci w świecie doznań : jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania
sensorycznego? / Lucy Jane Miller ; przedm. Carol Stock Kranowitz ; przekł. Agnieszka
Pałynyczko-Ćwiklińska.- Gdańsk : Harmonia Universalis, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: