Wprowadzenie do logopedii SP-WLO
1.Historia Logopedii w APS
2. Przedmiot i zadania logopedii
3.Orientacyjne normy rozwoju mowy
4.Uwarunkowania umiejetności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie
5. Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskiej i D. Emiluty – Rozya
W cyklu 2021Zn:
1.Historia Logopedii w APS |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna miejsce logopedii jako dziedziny interdyscyplinarnej, jej uwarunkowania historyczne i związki z pokrewnymi dyscyplinami naukowymi
- Potrafi określić przedmiot i zadania logopedii, zna zasady organizacji pomocy logopedycznej oraz rolę warsztatu logopedy
- Zna i rozumie biologiczne podstawy mowy i myślenia oraz związane z nimi negatywne uwarunkowania rozwoju na poziomie elementarnym i łączy je z różnymi formami zaburzeń.
Umiejętności:
- Potrafi odróżnić stan prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju dziecka (w tym rozwoju mowy) w różnym wieku.
Kompetencje społeczne:
- Ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań logopedycznych w środowisku społecznym; podejmowania wyzwań zawodowych w poczuciu rozumienia, sensu i wartości ich społecznego znaczenia
- Ma przekonanie o potrzebie wykorzystywania swojej wiedzy w rozwiązywaniu zjawisk logopedycznych.
Kryteria oceniania
zaliczenie: obecność na wykładzie, udział w dyskusji podczas wykładu
NAKŁAD PRACY STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI
Godziny kontaktowe - wykład 10
Przygotowanie się do zajęć, lektury 10
Przygotowanie się do zaliczenia wykładu 5
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji -------------------------------
Inne formy -----------------------------
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Praktyki zawodowe
nie ma praktyk do tego przedmiotu
Literatura
• Emiluta – Rozya D., (2006): Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa.
• Mierzejewska H., Emiluta – Rozya D., (1997) Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, Audiofonologia, tom X , s.37-48
• Emiluta-Rozya D., (2012): Formy zaburzeń mowy [w:] S. Grabias, M.Kurkowski (red.) „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy” UMCS, s. 73-87
• Emiluta-Rozya D.,(2012)„Historia logopedii w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie [w] Milewski S., Kaczorowska- Bray „Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki” Harmonia
• Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Brej K. (2014) Biomedyczne podstawy logopedii. Harmonia
W cyklu 2021Zn:
1. Emiluta – Rozya D., (2006 wyd. III) Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. Porayski-Pomsta J., D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. 3.Emiluta-Rozya D., (2008) Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluta – Rozya [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, J.Porayski – Pomsta J.(red.), Warszawa, s. 25-36 4. Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Brej K. (2014) Biomedyczne podstawy logopedii. Harmonia |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia z tego przedmiotu realizowane są na Teams w zespole PSLog 19. Słuchacze otrzymali link poprzez USOS i aplikację Teams FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI |
W cyklu 2021Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: