Wczesna interwencja logopedyczna SP-WIL3
- Cele i pojęcia wczesnej interwencji.
- Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój dziecka od poczęcia (czynniki endo- i egzogenne; istota wywiadu, rozwój odruchowych reakcji oralnych (PNR) w okresie prenatalnym).
- Warunki okołoporodowe (poród: norma i patologia, metody diagnostyczne noworodka).
- Diagnoza PNR : norma i patologia, momenty strategiczne - propozycja własna.
- Znaczenie mechanizmów kompensacyjnych w odruchowych reakcjach oralnych.
- Inne metody diagnostyczne, adekwatne do oceny rozwoju dziecka (ocena funkcji pokarmowych, zasady badania mowy wczesnodziecięcej i dg wieku rozumienia mowy wg Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej wg. T. Hellbruge i Lajosi).
- Warunki prawidłowego rozwoju mowy od urodzenia do końca 1 r.ż. (dojrzewanie odruchów istotnych dla rozwoju mowy, formy aktywności prewerbalnej, rozwój fonacji pozytywnej, karmienie naturalne i zasady karmienia terapeutycznego, kalendarz funkcji pokarmowych).
- Wczesna stymulacja sfery oralnej u noworodków i niemowląt w przypadku zaburzeń oralnych- propozycja własna (materiały filmowe, formułowanie pisemnej diagnozy oraz programów terapii).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie podstawy rehabilitacji i terapii logopedycznej dziecka z zaburzeniami mowy. Zna założenia medyczne i psychopedagogiczne wczesnej interwencji logopedycznej
Zna rolę komunikacji prewerbalnej i niewerbalnej we wczesnym wspomaganiu rozwoju.
Zna zagadnienie poradnictwa laktacyjnego.
Zna mechanizm powstawania zaburzeń mowy i komunikacji z uwzględnieniem czynności fizjologicznych.
Zna zespoły kliniczne –zaburzenia mowy i czynności fizjologicznych.
Umiejętności:
Potrafi analizować rehabilitację i terapię logopedyczną dziecka z zaburzeniami mowy. Potrafi określić cele, zadania wczesnej interwencji logopedycznej.
Potrafi analizować rolę komunikacji prewerbalnej i niewerbalnej we wczesnym wspomaganiu rozwoju.
Potrafi wykonać masaż logopedyczny oraz dobrać i przeprowadzić trening karmienia.
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój czynności fizjologicznych –ssanie, połykanie, gryzienie, oddech z dzieckiem z w wieku niemowlęcym i po niemowlęcym.
Potrafi opracować zintegrowany program terapeutyczny z wieloprofilowa oceną funkcjonalną, uwzględniający rozpoznanie kliniczne oraz przeprowadzić go w warunkach domowych dziecka.
Potrafi realizować poradnictwo laktacyjne.
Kompetencje społeczne:
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Literatura
Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk.
CieszyńskaJ., Korendo M.,2008, Wczesna interwencja erapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne. Kraków.
Literatura uzupełniająca:
Cytowska B., Winczura B., 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Impuls. Kraków.
Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków.
Winnicka-Makulec E., 2012, Niskie napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym W: Interwencja logopedyczna : zagadnienia ogólne i praktyk. Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. (red.). Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
W cyklu 2021Ln:
Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk. CieszyńskaJ., Korendo M.,2008, Wczesna interwencja erapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne. Kraków. Literatura uzupełniająca: Cytowska B., Winczura B., 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Impuls. Kraków. Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków. Winnicka-Makulec E., 2012, Niskie napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym W: Interwencja logopedyczna : zagadnienia ogólne i praktyk. Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. (red.). Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2021Ln:
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe ćwiczenia 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: