Wspomaganie dzieci w rozwoju umysłowym SP-WDU1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Słuchacz zna wyznaczniki rozwoju psychoruchowego dzieci. Rozumie dowody na szczególną rolę procesu uczenia się w procesie rozwoju psychoruchowego. Ma świadomość problemu energochłonności procesu uczenia się, mechanizmy obronne jako skutki przekraczania wydolności emocjonalnej.
Słuchacz zna problemy dopasowania procesu uczenia się do potrzeb rozwojowych dzieci – koncepcje strefy najbliższego rozwoju, sposoby ustalania strefy najbliższego rozwoju. Rozumie znaczenie Modeli rozwojowych kształtowania się w umyśle ważniejszych kompetencji dzieci. Ma świadomość konsekwencji wadliwego dopasowania procesu uczenia się do potrzeb i możliwości rozwojowej małych dzieci.
Słuchacz zna ważniejsze mechanizmy uczenia się wykorzystywane we wspomaganiu rozwoju małych dzieci: a) uczenie się przez powtarzanie, c) uczenie społeczne (modelowanie i naśladownictwo, zarażanie, uczenie się poprzez obserwację), d) uczenie się przez wgląd, presja społeczna, e) interioryzacja jako mechanizm uwewnętrzniania gromadzonych doświadczeń. Rozumie też problem indywidualnej podatności dzieci na uczenia organizowane przez dorosłych.
Słuchacz orientuje się w specyfice uczenia się małych dzieci w zakresie: a) uczenia zamierzonego i niezamierzonego (zna proporcje), b) pułapek uczenia zamierzonego i wartości uczenia niezamierzonego: c) przymusie testowania jako sposobu poznawania obiektów, relacji pomiędzy ludźmi, d) stosowania wzmocnień w we wspomaganiu rozwoju małych dzieci: problem obdarzenia uwagą itd.
Potrafi rozpatrywać zabawy spontaniczne i zabawy dowolne i sytuacje zadaniowe w punktu widzenia pułapek wychowawczych. Wie, jak organizować proces uczenia się małych dzieci, aby był przyjazny dzieciom i przynosił dobre rezultaty.
umiejętności
Słuchacz pogłębił świadomość tego, jak ważna jest wiedza psychologiczna i pedagogiczna w wychowaniu i wspomaganiu rozwoju psychoruchowego małych dzieci.
Słuchacz rozwinął umiejętność korzystania z publikacji zawierających teorie, modele rozwojowe i prawidłowości rozwojowe we wspomaganie rozwoju małych dzieci.
Słuchacz pogłębił nawyk szukania w literaturze wyjaśnień w sytuacji, gdy pojawiają się nadmierne trudności wychowawcze.
Kompetencje społeczne
Student lepiej rozumie rolę wiedzy psychologicznej i pedagogicznej w doskonaleniu umiejętności dorosłych we wspomaganiu rozwoju i wychowaniu małych dzieci. Zamienił manierę szukania zaburzeń w rozwoju dzieci w sytuacji nadmiernych trudności wychowawczych na sięganie do publikacji o prawidłowościach rozwoju psychoruchowego i organizowania procesu uczenia się dzieci.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: